Sommerlektyre 2016

I går "stjal" jeg en bok fra baksetet i en bil.

Det vil si, jeg fikk den. Det var fortsatt to store esker fulle av bøker igjen, til tross for den ene lille jeg tok. Samtidig hørte liksom boken til der. Den var del av en samling bøker noen ikke ville ha lenger, og som nå hadde havnet i baksetet til en "gis-bort-på-Finn-avhengig". Den burde ha blitt sett i sammenheng med de andre. Så det føltes litt som stjeling. Men jeg ble fascinert. Jeg vet om forfatteren fra før, men har liksom aldri hatt interesse av å lese noe av ham. Før nå.


Vet ikke helt hva jeg synes ennå. Om det passer meg. Men vi får se.

Uansett så synes jeg dette er en passende dag for å se litt på det som kan bli sommerens lesestoff! Det er greit å planlegge tidlig i måneden ^_^

For en ukes tid siden la Forlaget Oktober ut en sommerkonkurranse på Instagram. Første uke kunne man delta ved å legge ut et bilde av "Årets ferielesning". Siden da har jeg grublet og tenkt på hva jeg kunne tenke meg å lese i sommer. Bøker? Tegneserier? Begge deler? Og hva?

Jeg tok meg en kjapp liten runde i de forskjellige bokhyllene som står spredt rundt i huset, og endte opp med ti bøker.


Jeg klarer selvfølgelig ikke å lese alle ti. Det skal godt gjøres at jeg klarer å lese en. Det er i så fall mye bedre enn ingen. Disse bøkene er en blanding av bøker jeg tror kan være fint å lese på sommeren, og bøker jeg gleder meg til å lese, uavhengig årstiden. Den hemmelige hagen for eksempel, tror jeg er en veldig fin bok å lese i juli. Har ikke lest den, men jeg så filmen som liten og jeg har sett den på nytt og på nytt mange ganger siden. Og Farlig midsommar (svensk tittel) må jo være helt perfekt. Kan ikke tro noe annet. Samtidig har jeg lenge gått og gledet meg til å lese både Fahrenheit 451 og the Dark Tower-serien til Stephen King en god stund. Også har jeg akkurat fått med meg at bokserien til King spilles inn og kommer ut neste år, med selveste Matthew McConaughey som skurk.


Jeg må bare understreke at det ikke er fordi jeg har vært småforelska i McConaughey siden jeg så True Detective at jeg har lyst til å lese bøkene. Det har jeg villet en stund. Men kanskje det er greit å komme i gang sånn at jeg blir ferdig før filmen kommer på kino?

Kanskje jeg skal gå for the Gunslinger OG Farlig midsommar? To stykker. Det høres ut som god ferielesing.

Men først bør jeg kanskje lese ferdig den boken jeg er over halvveis i nå?


Og den bør kansje leses ute? Uansett vær? Siden det er sommer og alt?

I dag er det altså 2. juli. Det er lørdag. Det er uansett vær, kan man vel si. Sola har skint og regnet har både falt og plasket ned. Vinden blåser. Jeg og TK har vært en tur på butikken for å handle inn litt lørdagskos og søndagsmat. Da tok jeg selfølgelig noen bilder.

Vi var en stund på kjøpesenteret, mens det regnet. Vi kjøpte ikke annet enn mat, og det var ikke fordi vi ikke prøvde. Det var bare ingenting vi ville ha der. Vi så på spill, puslespill, duppedingser, kopper og kar. Vi kjøpte kokesjokolade og søtpotet. Det hadde lyst opp igjen da vi gikk hjem. På verandaen var det vått fordi det fortsatt dryppet vann fra etasjen over.

I kveld kommer vi sikkert til å finne en eller annen film vi har lyst til å se på. Og kanskje vi leser litt sammen. Vi holder på med to bøker akkurat nå.


Siden vi leser dem høyt blir vi ikke like fort ferdige med dem som andre bøker. Det må jo passe for oss begge, samtidig som stemmen må holde og den som hører på må være våken. Evna er siste bok i trilogien om Ravneringene av Siri Petterson. Norsk fantasy. Den leser jeg til TK nå, gjerne på sengen. TK leser Library of Souls, den tredje boken i Miss Peregrine's Peculiar Children, gjerne mens jeg strikker. Jeg synes den er spennende. Den er også klar for kinolerretet om ikke lenge. Regissert av Tim Burton. Det blir interessant.

Har du noen leseplaner for sommeren?

Foretrekker du lette bøker?

Jeg liker ikke at de blir for alvorlige. Jeg klarer for eksempel ikke å lese om heroinmisbruk på sommeren. Det prøvde jeg en gang. Den boken la jeg bort.

Det kan fort hende at jeg ikke leser noen verdens ting. Ikke tegneserier en gang. Selv om disse tre frister veldig:


Jeg gleder meg til ferien og jeg håper jeg får lest litt! Gjerne mens jeg sitter ute i sånn passe fint vær med et deilig glass vann med isbiter, sitron og sugerør. Gjerne noen jordbær ved siden av.

Håper at du får tid til å lese og at det er en bok som gjør deg glad. Om det er på toget, på fjellet, på sjøen, hjemme, i utlandet, på do.

Det var bloggijuli2. Ses i morgen for bloggijuli3!

Jeg ønsker alle en fortsatt god helg, med eller uten sommerlektyre ^_^

Kommentarer