Jul i juli!

Enkelte dager er så varme at en skulle tro det var to soler på himmelen.

Sånn er sommeren. 
Innimellom.
Svetten renner. 
Det er for varmt inne og det er for varmt ute. 
Hva gjør man da?

Kanskje man drar og bader? Eller kjøper seg en is? Putter hodet inn i fryseboksen? 

Jeg roter kanskje frem julebroderiet mitt og tenker på desemberblogging og vinter. Kanskje det hjelper?
 Den blir i hvert fall veldig fin når den blir ferdig!

TK tar kanskje på seg t-skjorten som han fikk i posten i dag:
Ice King, eller Iskongen, er hovedskurken i animasjonsserien Adventure Time. Jeg synes den t-skjorta er så stilig! Og helt perfekt på en varm dag ^_^

"Han ligner litt på nissen i grunn, men det er ikke han det er Ice King, trallalalalalala."

Det har vært fint vær i dag, og ganske varmt. I hvert fall på formiddagen. Dette er dagens sommerbilde, tatt på verandaen.
Det har ikke vært julestemning ute, men jeg vil likevel ikke si at det har vært en sånn dag med minst to soler på himmelen. 
Det var bare en:



Og den varmet den. Selv om det ikke ser sånn ut på bildet. Men det gjør ikke noe, den skal bare se kald ut, for selv om TK hadde alle vinduer og dører åpne da jeg kom hjem fra jobb i dag, og han satt der i shorts og t-skjorte, så smittet ikke den varmen over på meg.

Jeg syntes det var kaldt!
Det blåste sånn! Tretoppene heller mot høyre og kjolen min flakset både hit og dit.

Brrr...

Julebroderi er nå en ting. I dag fristet det mer å dykke ned i kurven med tweedgarn.
 Eller å sette seg i godstolen med et pledd og en varm bok.

En veldig varm bok.

Varme ting på kalde dager og kalde ting på varme dager. Balanse må man ha. Så kanskje når man sitter der midt på kalde vinteren, er det lurt å finne frem litt juli. En varm sommerbok for eksempel. Eller kanskje en is, der man sitter med pledd og ullsokker? Gi bort en tegning av en humle i julegave? Drømme seg bort i sommertanker?

Og i juli er det kanskje lurt å finne frem litt jul og vinter? En snøball fra fryseren? Bøker om stormfulle vinterkvelder. En kopp kakao.

Jeg var på en sommerfest en gang hvor en av de som var der hadde med seg julebrus, for det var hun så glad i. Den skal nytes året rundt, mente hun. Også fant hun frem en kulepenn og klusset på E'en til det sto julibrus på flasken.

Jeg har ikke noe brus, jeg har brusfri juli, men jeg har nok noe gammelt øl i kjøleskapet. Se der ja.
Juliøl!

Jeg tror jeg sparer den til jul. Eller neste juli. Vi får se. Kanskje jeg gir den bort?
Noe av det jeg liker med jula er gavmildheten. Når vinteren er som mørkest synes jeg det er fint at man feirer lyset og livet ved å tenke på hverandre. Det er i hvert fall det jeg mener bør være grunnideen for jula. Og helst alle dager året rundt.

Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle la den sure vinden hindre meg fra å ha sommer, så jeg tok med meg julebroderi og pledd ut. Det var lurt ^_^
Godstolen inne kan vente til en enda kaldere dag!

Mens jeg satt der og broderte tenkte jeg litt på bloggen, og jeg tenkte på jula, og jeg tenkte på jul i juli. Jeg hadde en juleduk i fanget, pledd rundt beina, inne står en julenisse på tv-bordet, og det er juli! Ikke 24. juli, men en litt julete dag likevel. Så kom jeg på det med julegaver.

"TK...", sa jeg. "Har du en gave til meg?"
Det gikk et lite sekund, så sa han: "Det skal du ikke se bort fra."
Så gikk han inn.

Da han kom ut hadde han med følgende lille presang:
Så heldig jeg er! ^_^

Nå er det igjen på tide med kveldsmat. Så skal vi lese mer i Evna. Boken er veldig spennende akkurat nå. Jeg gleder meg til å se hva som skjer!

Jeg runder av med en beskjed fra og et bilde av vår tv-nisse.

"Finn frem striesekken og gi de du er glad i en hyggelig juligave". Nissen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Noen timer senere.

"Stina?"
"Ja, TK?"





"Kommer du ikke inn snart?


^_^





Kommentarer