Sommerbursdag ^_^

I dag er en veldig spesiell dag! Det er fordi min:
Lillesøster er hjemme med familien, får bursdagsgaver og så skal de på fjøsfest. Det høres ut som en veldig bra dag! Jeg sitter i Vestby og kan ikke være med å feire, men jeg kan feire på bloggen!

Tidligere i dag var vi ute og fanget pokemon og spiste is. Flaggene vaiet i vind! Det er Olsok også i dag. Men Lillesøsters bursdag er selvfølgelig viktigere ^_^
 Jeg har bursdag om vinteren, så jeg vet ikke helt hvordan det er å ha bursdag om sommeren. Jeg hadde ofte bursdag i vinterferien, Lillesøster hadde alltid bursdag i sommerferien. Det var nok ikke så lett å ha klasseselskap. Samtidig må det være deilig å kunne feire dagen sin ute, med grilling, lykter og sommerkjole på ^_^

For akkurat 10 år siden så grillet vi. Det var lørdag. Det var familiedag på Gimle. Lillesøster kjøpte seg en Litago på butikken, med jordbærsmak. Den lekte og mobilen og veska druknet i jordbærmelk. Grattis med dagen, liksom! Og på toppen av det hele tvang jeg henne med opp i helikopter. Hun som har sånn høydeskrekk...
 Jeg synes hun er tøff jeg, som stadig utfordrer skrekken sin ^_^

Og hun fikk erstatning fra Tine og ellers en god bursdag! Lillesøster fikk en dekorert skoeske med masse stæsj oppi av meg. Det var før jeg fikk digitalt kamera så jeg har ikke så gode bilder av det dessverre.

Og dessverre så er det ikke alle bursdager som er kjempemorsomme. Som i 2008. Da brukte jeg og Katja hele dagen på å reise frem og tilbake til sykehuset i Sandnessjøen. Hun hadde forstuet foten noen dager før, men så ble det ikke bedre. Det er masse små ben inni foten. Det er ikke så gøy om noen av dem knekker.
 Jeg tror ikke alle gavene veide opp for en kjedelig tur med vond fot, gipsing, buss og flere ferjer, men likevel så er det koselig med gaver. Det er fint å få gaver fra dem man er glade i, og det er fint å gi gaver og prøve å finne noe som viser at en bryr seg. Stekepanne er jo nyttig å ha. En bok om Kaizers Orchestra likeså ^_^

Jeg hoppet galant over 2007, for jeg fant ingen bilder. Det var ikke så mange bilder jeg tok i 2009 heller, men jeg har dokumentert gaven jeg ga. Fem par øredobber og en t-skjorte.
 I 2010 var TK på besøk. Da feiret vi dagen med lasagne og skattejakt. Gavene var gjemt rundt i huset og hver gave hadde et hint som førte til neste gave. Jeg elsker skattejakter. Det er alltid like gøy, året rundt!
 I 2011 var det ingen skattejakt. Lillesøster leide et hus i bygda og inviterte alle dit. Det var stort selskap, med masse slekt og en liten hund. Jeg ga bort en rosa gave. Rosa er bra.
 Det var et fint selskap. Etterpå dro vi på den lokale puben og feiret videre der.

Året etter, i 2012, vet jeg ikke hva som skjedde med bursdagen. Jeg har ikke et eneste bilde. Finner ikke bilder av gave eller feiring. Lillesøster hadde flyttet til Gjøvik. Det kan hende at hun jobbet. Jeg forstuet ankelen min på skogstur og på selve bursdagen reiste jeg og TK tilbake til Oslo, med toget og med vond fot. Vi hadde sovekupe så det gikk greit ^_^
 Tidligere i juli hadde vi feiret bryllupet vårt, da var alle der. Og svigerforeldrene mine var på besøk så vi prøvde å få gjort en del turistting. Besøke Torghatten, Hildurs Urterarium, Sverige. Men ikke noe bursdag? Hm..

Da ble det bedre året etter. Sånn rent bursdagsmessig i hvert fall. Lillesøster skulle flytte fra Gjøvik og var ikke helt sikker på hvor veien skulle gå, så hun kom på besøk til oss i Vestby først. Da hadde vi akkurat flyttet dit. Mamma og Lillebror kom også, og vi feiret dagen ute i bakgården vår.
 Vi spiste grillet mat ute, spilte en miniversjon av kubb, spiste kake, drakk bobler og jaktet frosk. Det er det jeg mener med sommerbursdager. Å sitte ute. Det er så herlig! 2013 er forresten sist gang jeg hadde anledning til å feire Lillesøster på selve dagen. Det har vi ikke fått til siden. Kanskje neste år?

I 2014 tror jeg at Lillesøster jobbet. Lillebror skulle være med på Norway Cup så hele familien var hos meg den 29. juli. Men ikke kjære Lillesøster. Kanskje det var da hun var på festival? Hos meg fikk hun en t-skjorte med et budskap jeg synes passer hennes glede og humør. Også fikk hun en film. Og kulløredobber. De kjøpte jeg da jeg var på Svalbard på jobbintervju i mai.
 I fjor fikk vi til en førfeiring av dagen. Den 21. juli. Men å feire bursdagen sin den 21. er ikke det samme som den 29. Spesielt ikke når det er 29. som er rett. Hos meg fikk hun en rød koffert med masse saker oppi. Jeg synes det er gøy å samle ting på salg sånn at man kan gi bort så mye som mulig på en gang. Det blir som en skattekiste. En skattekoffert ^_^
 Lyset på kaken ble som sagt blåst ut den 21. Det var veldig fint at vi kunne feire litt før. Det var nok rart for min søster, men jeg synes det var veldig fint å få være med og feire. På selve dagen var jeg og TK i Stockholm og så på alle dyrene de hadde på Skansen ^_^

Vi hadde en førfeiring i år også. Med bobler og kake og deilig mat og flott vær.
I dag ser det sånn ut i Velfjord:
Det er ganske fint i Vestby også. Jeg og TK skal spise middag, gå oss en tur og finne på noe annet hyggelig å gjøre sammen etter det. Jeg ønsker Lillesøster en strålende bursdagsfeiring! Og strålende bursdagsdager i uka som kommer.

Jeg og Mamma sender henne nemlig ut på tur.
Årets bursdagsgave er en reise, for det liker Lillesøster så godt! Og har man runddag så har man runddag. Festen fortsetter så lenge man vil ^_^

Jeg ønsker alle en riktig god fredagskveld og god helg og en ekstra hilsen og en stor klem går til Lillesøster som jeg er så glad i! Jeg oppforderer alle til å ta seg en kakebit og feire, enten søstra mi, Olsok, at det er sommer, at det er helg, at det regner, at sola skinner, at man lever!

Gratulerer med dagen ^_^


Kommentarer