En dans med snegler!

Jeg har skrevet ned en lang liste med ord jeg forbinder med sommer. Det er greit å ha en jukselapp når man planlegger 31 dager med sommerblogging. Men jeg ser at den lappen forandrer seg hele tiden. I dag for eksempel, var jeg ganske blank. Det er en helt ordinær mandag. Jeg har vært på jobb. Jeg har bakt grove blåbærmuffins. Jeg har spist middag og sett på tv. Ikke så mye å blogge om.

Så bestemte jeg meg for å sjekke om det hadde skjedd noe spennende på Instagram. Der dukket dette bildet opp:
  

 Dette bildet syntes jeg var ganske søtt. Snegler. Jeg liker snegler jeg. Å se en svart skogssnegl gir meg sommerfølelse. Får meg til å tenke på varme sommerbyger. Hagesnegler er ekstra søte, de med det gule skallet.

Sjekk gjerne ut hele profilen til @taragaluska, hun lager mye fint ^_^

Takket være henne handler dagens innlegg om snegler!

Flere av de jeg jobber med har hage, og dermed blir det en del hagesnakk på jobb. Når de snakker om snegler, synes jeg dette bildet er mer treffende enn det over:

Bilde fra boken Snegledansen av Rune Johan Andersson.
 De snakker likevel ikke om skogssnegl, eller hagesnegl. De snakker om Iberiasneglen. Slem og ekkel. Spiser alt. Kannibaler. "I går klipte jeg minst 500 snegler". Klipp dem i to, legg dem i en haug og vent på at slektningene kommer for å spise dem. Klipp igjen. Æææææsj....

Foreløpig har jeg ikke sett noen snegler i min hage.

Kanskje de ikke er så glade i mose?

Etter middagen i dag bestemte jeg meg for å gå en tur. På sneglejakt!

Det var egentlig litt dumt at været var så fint i dag, for det er mye lettere å finne dem når det regner. Denne bakken for eksempel, her går jeg på vei til jobb, og her kryr det av snegler etter et regnskyll. Brune snegler. De er ikke særlig søte.

 I dag var bakken tom.

Jeg fant en del døde snegler på turen. Snegler som hadde tørket inn og etterlatt seg glisne spor før døden tok dem. Det var en rett utenfor trappa mi også. Den til høyre på bildet.

 Jeg er glad for at TK ble med på turen, for det viste seg at han var en kløpper til å få øye på levende snegler i veikanten. Han så den ene etter den andre, mens jeg bare så gress.
 Kanskje alle disse er den slemme Iberisneglen? Jeg vet ikke. Den øverst til venstre ligner kanskje litt på Jabba the Hut? Hvis man legger godviljen til? Den lå i en morsom vinkel, litt oppover, sånn at vi kunne se den spise gresset. Jeg tror ikke jeg har sett en snegl spise før. Jeg syntes det var kjempemorsomt ^_^

Men jeg skal fortelle om en ting som ikke var morsomt. Det involverer en svart skogssnegl og en bar fot...
 Den bare foten var min. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men jeg og Lillesøster var store nok til å være alene hjemme, begge to. Det var en nydelig sommerdag og vi var ute og spilte badminton. I bare føtter. Det i seg selv er litt rart, for jeg kan ikke huske at jeg var særlig glad i å gå barbent. Kanskje jeg var veldig glad i det, men at det endret seg etter denne episoden.

Vi spilte badminton på veien. Det kom så få biler og når de kom hørte vi dem og stilte oss i veikanten. Plutselig var en av oss uheldig og skjøt fjærballen uti det lange grøftegresset. Jeg tok på meg jobben å finne den igjen.

Jeg har ingen bilder fra den traumatiske opplevelsen, men jeg har forsøkt å illustrere det så godt jeg kan:
 Jeg skrubbet og vasket og vasket og skrubbet samtidig som jeg antakelig hadde et lite panikkanfall. Jeg skulle ikke ha fått foten ren! Det var klissete saker.

Til tross for det synes jeg det er koselig å se svarte snegler. Da har jeg også som regel på sko.

Samtidig som vi var ute og jaktet på snegler, tok jeg dagens "sånn-har-vi-det-i-dag-bilde". Det har vært sol og litt vind. Det skyet litt over mens vi var ute og gikk.
 På bildet ser vi kråkefuglen Kaie. De har vi mange av her. De liker ikke Iberiasnegler.

Jeg skulle ønske vi så en snegl med gult skall, men det gjorde vi ikke. Kanskje kaien har spist dem opp? Men sommeren er ikke over ennå.

Og om jeg ikke legger merke til en av dem i år, så kan jeg kanskje hekle en?
Fra hobbyboken 75 fugler, sommerfugler og små dyr av Lesley Stansfield

Liker du snegler?

Eller er du en som tar med deg saksen din og danser en vill og dødelig dans rundt dem?

Jeg er mer typen som kan finne på å hekle en. Kanskje tegne en.

Jeg vil helst ikke danse med dem! Og ihvertfall ikke barføtt!

^_^


Kommentarer