Kakao. I juli?!?

Ja, man kan jo lure på om det virkelig går an.

I juli kan man drikke melk, te, kaffe, karsk, teknert, vin, sjampis, øl, vann, juice, sprit, mineralvann, lemonade og ville variasjoner av disse. Men kakao? Drikken ment for kalde vintere og stormfulle høstkvelder? Veldig sært å drikke det i juli altså.

Det var i det minste det inntrykket jeg fikk da jeg kjøpte meg en kopp kakao på popquiz på fredagen. "Kakao?? Nå? I juli?"

Ja. Det synes jeg da.
Kakao 1. juli 2016 på popquiz - Hølen kunst og bokkafe.

En kopp kakao på en litt småkjølig julikveld er ikke å forakte. På varme sommerkvelder, derimot, drikker jeg heller appelsinjuice med isbiter i. For eksempel ^_^

Når jeg først er inne på det med varm drikke, så er det jo kjekt med kopper å ha det i. For noen uker siden kjøpte jeg og TK årets sommerkopp i Arabias mummikoppserie. Det er vår femte i rekken.

De fire første ser slik ut:

Den med hesten er fra 2012, den med Snorkfrøken og poeten er fra 2013, den med seilturen fra 2014 og den med Mummitrollet ved vannet fra 2015.

Det blå vannet og den gule himmelen går igjen i alle koppene. Ingen sommer uten vann ^_^

Årets sommerkopp er nydelig, og bryter designmessig med årene før. Ingen gul himmel, ikke noe vann. Og motivet fortsetter og er ulikt hele veien rundt. På de fire første gjentar det samme motivet seg på begge sidene av koppen.
Er den ikke fin? Jeg elsker den! Mumlen, Snorkfrøken og Filifjonka i blomsterengen ^_^

Apropos blomstereng, jeg bare må vise frem jubileumskoppen i anledning Tove Janssons 100-årsjubileum. Jeg synes den er veldig sommerfin. Motivet er hentet fra bildeboken Den farlige reisen, om Pernilles reise til Mummidalen, fra 1977.


Også en bok som burde vært på noens sommerliste. Jeg glemte jo helt å tenke på bildebøker da jeg blogget om sommerlektyre i går. Det er så mye vakkert å lese og se på i bildebøkenes verden.

Men tilbake til koppen. Jeg prøvde å ta bildene slik at man ser både koppen og bildet i boken som inspirerte den ^_^

Noen figurer er byttet ut. Hemulen i luftballongen er byttet ut med Filifjonka, Pernille er byttet ut med Mymlen, Snusmumrikken har fått plass på koppen, Filifjonka er byttet ut med Snorkfrøken.

Jeg så også gjennom kjøkkenskapene for å se om jeg hadde flere kopper som utpekte seg som særlig sommerlig. Jeg fant disse to Iittala-koppene, med blomster og øyenstikkere. Store er de også, så om jeg skulle få ekstra lyst på kakao...

Det er som regel TK som bruker dem til te ^_^

Jeg som ikke liker kaffe og ikke liker te, hva annet enn kakao er det jeg kan ha oppi de fine sommerkoppene?

Man må bare slippe løs fantasien, si ^_^

I dag har det vært sol og vind ute, cirka 18 grader. Det har vært en litt slapp daffesøndag. Helt perfekt!

Ute ser det sånn ut:


Og inne har vi det slik:
 
Skål! ^_^


Kommentarer