Bzzz bzzzz bzzzz

 Bzzzz
Bzzz
Bz

Hva er dette?
En rød vakker dråpe som jeg kan smake på?
 Ånei! Det var Miraculix' voksedråper!!!

I tegnefilmen Asterix og Cæsars overraskelse er det en søt liten humle som drikker en liten rest av voksedråper som Miraculix har kastet fra seg. Det er så lite av det at han vokser ikke helt, han bare vokser og krymper konstant som om han har hikke. Den dukker stadig opp gjennom filmen. Dette var en av yndlingsfilmene mine da jeg vokste opp. Morsom, mørk og spennende. Også denne humlen da. Kjempemorsom ^_^

Da jeg var ute på sneglejakt her om dagen, tok jeg også et par bilder av noen humler. For humler, det er sommer det. Og de er så søte der de brummer fra blomst til blomst. Luftens små bjørner.
 De var ikke de første humlene jeg så i år.

De tror jeg jeg så i mai. Den 14. mai vet jeg med sikkerhet at jeg så en. Jeg, TK og Lillesøster hadde tatt turen til Oslo, til Jakobskirken, på Mark Lanegan-konsert.

Plutselig legger Katja merke til at det går en humle på skulderen min. Jeg ville så gjerne at den skulle bli tatt bilde av, samtidig som jeg ikke ville ha den inn under klærne, så vi prioriterte å få den ut. Den var nok ganske forvirra stakkar. Kanskje ikke helt klar for å stå opp etter vinterdvalen.

Konserten var forresten nydelig!
 Mark Lanegan har en helt fantastisk stemme.

Han coveret en sang jeg ikke har hørt før, på konserten. Jeg fant kun den originale versjonen med Napalm Beach på Spotify, men den var veldig fin den også. Men den ligger ute på youtube, selv om det ikke kan sammenlignes helt med å sitte på første rad omringet av musikk.

Må nesten legge ved videoen ^_^

Kanskje humlen egentlig hadde planer om å være med på konserten, og så kastet jeg og Lillesøster den ut?!? Det kan hende det var en dronning. Og kanskje den klarte seg. Hvem vet?

Visste du forresten at det finnes minst 35 humlearter i Norge? Og at det finnes flere enn 250 typer på verdensbasis?
 Plakaten fikk jeg av en kollega som er over gjennomsnittet interessert i insekter ^_^

Han har til og med oppdaget en av dem og fått den oppkalt etter seg!

Utenfor Rådhuset i Vestby har det blitt satt opp en rekke med pallekasser som barnehagene har ansvar for. De har plantet humlevennlige planter og satt opp en søt liten humlekasse som jeg var og tok bilde av etter jobb i dag.
 Jeg vet ikke om det er humler i den. Jeg så ingen...
Det er likevel fint at det har blitt så populært og mye bevissthet rundt det å ta vare på humler og bier. Vi trenger dem sårt, men det blir stadig vanskeligere for dem å finne seg gode plasser å bo. Insekthus er både smarte og egentlig ganske fine å se på.

Jeg har alltid likt humler, selv om jeg ble brent av en som barn. Vi var på sommerferie og vi hadde badet. Etter at jeg fikk på meg klærne syntes jeg det stakk og at det var så rart nedi buksa mi. Dette ble avfeid av Mamma og Pappa. Jeg måtte slutte å tulle. Ingen av oss visste at en humle hadde forvillet seg inn dit og var desperat etter å komme ut igjen.

Min Lillebror hadde også et brennende møte med humler som barn.
Jeg har ikke spurt om lov til å få legge ut bilde av ham, så jeg valgte i stedet en tegning jeg tegnet på videregående, av en sovende bror.

 Kanskje det var omtrent i denne alderen at det skjedde. Jeg vet ikke om Lillebror egentlig lærte å gå. Han bare sprang. Gjerne barføtt. Vi hadde mye kløver i hagen, og det syntes humlene var godt. Jeg tror han klarte å tråkke på tre stykker i løpet av en uke, sånn som jeg husker det.

Lillebror likte IKKE humler. 
Bare så det er sagt.

Her er de jeg fant på dagens fotoshoot. Det er bare å finne seg en kløvereng eller en grøftekant med kløver i, så ser man gjerne et par stykker!
 Jeg har også et par bilder bare av blomster og gress, fordi humla suste avsted. Sånn kan det gå.

Jeg prøvde å se på plakaten hva slags typer humler det var, men jeg syntes ikke det var så lett jeg...

Kanskje jeg må ta med meg plakaten ut og studere dem litt mer nøye ^_^

I dag gikk det jo an, for været har vært fint.
Vestby så sånn ut i ettermiddag:


I skrivende stund hører jeg at noen klipper gresset utenfor. Spørs om ikke kløveren forsvinner da. Jeg skal snart spise litt kveldsmat. Også har jeg tenkt å strikke litt, for det har jeg lyst til.

Før jeg runder av vil jeg gjerne vise frem nok et bilde fra en av de jeg følger på Instagram.. Jeg syntes den var så søt og fin og sommerlig ^_^


 Jeg håper alle har en fantastisk onsdag med eller uten bzzz.
Og med eller uten voksetrylledrikk!

La humla suse! ^_^

Kommentarer