8. strek i desember ^_^

Det er søndag 8. desember og det er 16 dager igjen til jul. Jeg sitter på skolen med siste eksamensinnspurt og har som mål om å levere i løpet av dagen. Fristen er klokken 11 i morgen, men i stedet for å sitte oppe hele natta og gå å legge meg på formiddagen i morgen, håper jeg å stå opp frisk og uthvilt til den tid for å komme i gang med det som virkelig er gøy i desember: Lage julegaver, forberede flere blogginnlegg, bake, dra på besøk. 

Hvis været ikke er storm har jeg som mål å gå en del turer i desember. Det er godt å komme ut og lufte seg. Kanskje jeg får mulighet til å dra på geocaching? Kanskje det er noen av dere som leser bloggen som bruker å gå søndagstur? Har dere opplevd å få kongler i hodet eller at det drysser snø ned i nakken? Dere vet det kan være nissestreker?



Dagens strek er hentet fra en bok jeg fikk i julegave i fjor, nemlig "Den store glemmeboka; om nisser, troll og vetter", skrevet av Bianca Boege og Jan Vardøen. Illustrasjonen, dagens strek, er laget av Morten Thyholt. Jeg synes han har gjort en glimrende jobb i å illustrere denne boka. 

Før jeg visste om boka så jeg en del av bildene gjennom vinduene til Galleri Ramfjord som ikke ligger så langt fra HiOA, og hver gang jeg gikk forbi tenkte jeg at disse må jeg gå inn og kikke nærmere på. Det gjorde jeg aldri, men nå har jeg dem i bokform :-)

Bildet er som dere ser en nisse, men siden fjøsnissen gjestet oss bare for et par dager siden, er det skogsnissen sin tur i dag. Det skrives i boken at han er i slekt med dverger og tusser, men at han er mer omgjengelig og sosial. Han liker mennesker godt, er glad i å stå på ski og skøyter og det står at de er veldig lekne og fort kan finne på å kaste en kongle eller to. De skriver også at enkelte skogsnisser er fjøsnisser i eksil, nisser som av ulike grunner har forlatt gården sin. På gammelnorsk ble skogsnissen kalt for rimtussen. Jeg er glad for at vi bevarer minnet om disse gamle nissene, og at det ikke bare er den gavespredende julenissen som regjerer :-)

Har dere ikke lest boken kan jeg anbefale den på det varmeste :-)

God nissesøndag ^_^


Kommentarer