17. strek i desember ^_^

I morgen reiser jeg nordover. Jeg har kommet så langt at en tom koffert står på gulvet og ved siden av ligger en liten haug med julegaver som skal være med. Vanligvis reiser jeg med tog, men denne gangen blir det fly. Jeg kjenner reisefeberen kommer snikende. Det visste jeg at den ville gjøre, så i dag har jeg funnet frem en beroligende strek. Et bilde der Maria sover i stjernehimmelen. Så godt håper jeg at jeg får sove i natt :-)


Bildet er hentet fra bildeboken "Maria og José", skrevet av Erlend Loe og illustrert av Kim Hiorthøi. Jeg er veldig glad i Hiorthøis strek. Han er en multikunstner og gjør det bra som illustratør, musiker, forfatter, fotograf. Et bilde jeg alltid har vært glad i, men som jeg ikke var klar over var laget av Kim Hiorthøi, er omslaget til Motorpsychos "Timothy's Monster". Ellers er jeg veldig glad i det ene albumet jeg har med han, "Melke". Jeg har lest "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig", som jeg fikk låne hos en venninne, og den likte jeg godt.

For mange er han kanskje mest kjent for sine illustrasjoner av Erlend Loes bøker om truckfører Kurt. Det spørs om det ikke var på grunn av disse bøkene at jeg fikk øynene opp for ham og begynte å legge merke til navnet hans. Her er en side fra "Fisken" der de er ute på ferie, på vei til Afrika, men de har bommet stygt og havnet i et polområde, den i sør om jeg husker rett. Og det gjør jeg ofte ikke. Siden er nøye valgt ut, for det er jo sånn vinteren skal være, kald og med masse tykke klær :-)


I 2007 besøkte jeg Bergen for aller første gang. Jeg fikk med meg TK og vi dro på dagstur. Nattoget natt til lørdag, og ettermiddagstoget hjem igjen. Grunnen til det var at jeg hadde lyst til å få med meg Hiorthøys utstilling "Tago Mago" i Bergen Kunsthall. Så langt har jeg ikke reist for kunst hverken før eller siden, men det var moro, og bildene var flotte!

http://www.bt.no/bergenpuls/Den-sky-billedskaperen-1836733.html
Da jeg skulle finne bilder til dette innlegget på googles bildesøk begynte det et stykke ned på treffet å dukke opp bilder fra bloggen min, fordi jeg har delt en sang fra "Melke" på et tidligere innlegg. Det var rart. Men det betyr vel at jeg bare må sette i gang og legge ut egne produksjoner, snakke i vei om diverse kunstnere i bloggen og håpe at kunsten min til slutt blir oppdaget med googles bildesøk :p

Ha en strålende tirsdag, gjerne med litt elektronika så lenge det er Kim Hiorthøis ^_^


Kommentarer