12. strek i desember ^_^

Hei alle sammen på denne fantastiske torsdagen :-)
I dag er det duket for utveksling av julegaver og quiz. Forrige torsdag gjorde vi en elendig førsteomgang noe som gjorde at seieren smakte så mye bedre da det viste seg at vi vant ;-)
Personlig er jeg ingen quizzer, jeg husker så dårlig, så det er sjelden jeg kan bidra med særlig mye. Men det er koselig, også lærer jeg litt, også får jeg øvet meg litt i å huske til en annen gang ^_^

Bare for å understreke hvor dårlig hukommelsen min er, så skal jeg innrømme at jeg måtte gå i bokhylla mi for å sjekke navnet til kvinnen bak dagens strek, enda så stor en beundrer jeg er! Jeg har det med å huske de lange linjene, hva en historie gir meg, mens detaljene blir borte. Noen ganger er det bra, som når man bestemmer seg for å lese en historie på nytt og den oppleves som like frisk og fantastisk som forrige gang ^_^



Bildene i dag er tatt fra en av mine favorittegneserier, mangaen "Basara" av Yumi Tamura. Først syntes jeg tegningene var litt rare, at personene ofte hadde litt store hender eller lang hals, men så dukket det opp bilder av dansende damer, lange skjerf, linjer som bølget og svaiet og bare var helt fantastiske! Plutselig var alt fint. Det var bare en vanesak :-) Det øverste bildet er historiens heltinne Tamara og en av hennes støttespillere, Ageha. Det er så fint et vinterbilde.

Historien er en fantasyhistorie om det gode og det onde, om kjærlighet, om å kjempe, men også en historie der ingenting er svart/hvitt. Jeg er så glad i fortellingen at jeg har lest serien 1,5 gang, men jeg har fortsatt ikke lest bind 27 som er den siste, fordi jeg vil ikke at det skal ta slutt. Under har jeg tatt med et bilde for å vise hvordan hun tegner selve serien. Jeg fant selvfølgelig en vinterscene og et gledelig gjensyn (for det er en diger klem det vi ser) ^_^


Serien finnes også som en anime på 13 episoder, og jeg har mulighet til å se den. Kanskje en plan for neste år? Jeg har heller ikke lest noen av de andre seriene hennes, men jeg har planer om å få til det også. Ikke alt hun har laget er oversatt til et språk jeg forstår da men ^_^

Jeg tviler på at det blir spørsmål om japanske tegneserier på quizzen i kveld, så det må nok bli sport jeg må lese meg opp på i stedet. Sport er vårt svake ledd. Vi er flinkest på film og musikk. Jeg håper dere likte dagens bilder! Tips meg gjerne om elementære sportting jeg burde visst;-) Vi er halvveis til julaften!

Ha en fortsatt strålende dag også håper jeg dere stikker innom i morgen også ^_^


Kommentarer