5. strek i desember ^_^

Har du en favorittkunstner? Personlig synes jeg det er vanskelig å velge en favoritt av noe som helst. En favoritt er vel egentlig kanskje noe en bare får, ikke noe man velger? Jeg kan ikke si hvem favorittkunstneren min er. Jeg har noen kunstbøker, men jeg vet ikke om jeg kan si at jeg har alle favorittene mine i bokhylla. Det har selvfølgelig litt å gjøre med at kunstbøker ikke er spesielt billige, men også fordi det ikke er så lett å finne en kunstner man liker alle bildene til, spesielt ikke kunstmalere. 

Mens jeg lette etter bilder til bloggen søkte jeg på kunstnere, illustratører, tegneskapere som jeg kunne komme på i farten, gjerne i kombinasjon med ord som "winter", "christmas", "snow". Spesielt norske kunstnere ga ikke det store resultatet, så de får heller være med en gang jeg blogger om noe helt annet ^_^ En meget kjent og internasjonal kunstner jeg søkte på, uten håp om noe som helst, hadde faktisk et bilde som heter "Winter". Jeg presenterer dagen strek, den tysk-sveitsiske kunstneren og kunstteoretikeren Paul Klee.



Jeg har aldri sett bildet før. På en måte er det mest rart. Den svarte dråpen. Og det som for meg ligner på en hane. Da jeg søkte på Paul Klee var det også med en likegyldighet. "Jo, han har jeg jo likt en del bilder av, liksom" *googlesøk*. Jeg oppdaget bildene hans sisteåret på vgs. De er ofte veldig harmoniske, nydelig fargebruk, og mange av bildene minner om barnetegninger. Det er ikke fordi han ikke kunne male "bedre", han visste meget godt hva han gjorde. Jeg må bare si, dagen jeg gjorde dette bilde-søket og kikket side opp og siden ned med bilder han har malt… Jeg ble så glad! Jeg bare satt og smilte. Jeg storkoste meg. Jeg elsket det. Og jeg visste at jeg liker en del av bildene hans, det jeg ikke visste var at jeg elsker de! Det må jeg jo gjøre siden jeg ble så glad? Skal jeg bare driste meg til å kalle ham en favoritt?

Jeg prøvde å se en dokumentar om kunsten hans en gang. Den hadde en litt matematisk fremgangsmåte. Det var så kjedelig.. Ikke på grunn av matematikken, det var derfor jeg ville se den, men fordi fortellerdamen var så monoton. Jeg klarte det ikke. Det jeg derimot har gjort er at jeg var på Henie Onstad Kunstsenter i 2008 og så utstillingen "In Paul Klee's Enchanted Garden". Der var det mange flotte blyanttegninger blant annet. Det er noe helt annet å se bildene på ekte :-) 

Vet dere forresten hva mer jeg fant da jeg søkte på Klee? Man kan kjøpe fargeleggingsbøker og fargelegge bildene hans selv!!!! For en lykke :-D Skal jeg bare ta det for gitt at alle jeg kjenner ønsker seg en sånn bok til neste jul???? :-D

Jeg håper dere liker vinterbildet og at dere har litt lyst til å gjøre et aldri så lite bildesøk ;-) Jeg liker selvfølgelig ikke alle bildene til Klee. Kunstnere går ofte gjennom forskjellige faser. Dette vinterbildet ligner mer på de bildene jeg liker og elsker, og spesielt himmelen er flott. Jeg liker også trærne og prikkene :-)

Nå gjenstår bare å ønske dere en fortreffelig torsdag videre. Til i morgen kan dere kose dere med dette lille Paul Klee-sitatet:

"A line is dot that went for a walk."


^_^

Kommentarer