18. strek i desember ^_^

I dag flyr jeg avsted. Hjem mot familie og jul. Derfor er dagens strek et bilde ved navn "Barndomsheimen og andre heimar". Det er et litografi av Oddvar Torsheim. 


Jeg liker streken hans. Og signaturen hans. Jeg oppdaget ham aller først i diktsamlingen "På frifot" av Einar Økland. Han har tegnet rammer rundt alle versene i boka, og de er fine. Gir et anderledes preg. "På frifot" oppdaget jeg i en litteraturhistoriebok jeg hadde i pensum på UiO, og så kjøpte jeg den til TK. Da det i 2008 ble gitt ut en bok med Torsheims kunst, som heter "I nynorskens skog", som Økland har skrevet forord i, møtte både Torsheim og Økland til signering på Tronsmo. Da sikret TK seg signeringer i diktboka si :-)

Akkurat nå mens jeg skriver dette og dobbeltsjekker fakta fant jeg også ut at Torsheim har gitt ut ett album som heter "Nynorskens skog" i 1992. Alt som heter "Nynorskens skog" må jo bare være bra. Og det er Beatles-inspirert… Og tittellåten er inspirert av "Norwegian Wood", min favoritt.. Hm… Dette ble jo bare mer og mer interessant.. Skal vi se…. Jøss, han var med i norske talenter! Alt man går glipp av så lenge tv'n er av. Og nå kommer jeg på, det beste jeg har sett med Ylvis noen gang: da de var hjemme hos Torsheim i "Norges herligste". Hm. Ja.

Da ble det med en bonusvideo i dagens strek, gitt!


Og jeg har nå mistet alt av reisefeber for hele turen hjem skal jeg smile og være glad og vandre i nynorskens skog ^_^


Ha en nynorsk onsdag :-D

Kommentarer