Farvel 2016, velkommen 2017 ^_^

 Sosiale medier er fulle av nyttårsbilder. Alt fra pådekkede bord til nyttårsraketter og tegninger av haner (selv om det er en måned til det kinesiske året for hanen starter). Media skriver om alt fra enkeltpersoners håp og drømmer om nestekjærlighet til økt terrorfare og annen elendighet. Verden er både stor og liten på en gang. Nær og fjern. Vakker og grusom.

Jeg sitter i min lille hule og er tankefull. Jeg tenker på at isen smelter og at verden er et urolig og farlig sted. Det finnes så mange mennesker. Det er ikke bra. De lager og gjør så mye ondt. Jeg vil ikke være her. Jeg vil gjemme meg bort og bo i en liten boble under et løvetannblad.

En annen del av meg tenker at min lille hule (aka roterommet) er rotete og må ryddes. At snart skal jeg og TK spise middag og se på film sammen. At det finnes mange mennesker. Og at det er bra. Mennesker lager så mye fint. Og jeg kjenner mange snille, gode folk jeg ikke ville vært foruten.

I 2017 vil jeg være sammen med de jeg er glad i. Og jeg skal lage ting.

Jeg har troen på 2017.
 De siste par årene har jeg laget meg en liste med "koseforsett" eller ønsker for det nye året. På starten av 2016 hadde jeg en liste på 15 punkter. Jeg er veldig stolt over å ha klart 6 av dem (markert meg gult):

1. Bruke klesklyper.
2. Fullføre nesten like mange hobbyprosjekter som det jeg starter på.
3. Bruke biblioteket oftere.
4. Lage bryllupsalbum (med for minst tredje gang på rad).
5. Geocache minst 12 ganger.
6. Løpe 5 km raskere enn 41 minutter.
7. Tegne, tegne, tegne.
8. Tegne en tegning i Tegneby.
9. Selge noe jeg har laget, for eksempel ved å delta på messe.
10. Skrive og sende brev.
11. Skrive og sende julekort, gjerne hjemmelaget.
12. Skrive om flere dager i 2016-dagboken enn i 2015-dagboken.
13. Lese minst åtte bøker og skriv dem ned i Lesedagboken sånn at jeg vet hvor mange bøker jeg har lest!
14. Være enda litt flinkere til å hjelpe TK med maten.
15. Lære meg å slappe av med god samvittighet.


Nå er det på tide å lage en ny liste for 2017 ^_^

Jeg har grublet og tenkt og tenkt og grublet. Jeg endte opp med to lister. En liten liste med nyttårsforsett og en med "koseforsett". Nyttårsforsett er litt strengt, men jeg føler meg streng så da blir det sånn. Strengt. Jeg har to viktige punkt på den listen.
  • 2017 skal være et hobbyår. Jeg har lyst til å lage ting. Være kreativ. Skape.
  • I 2017 skal jeg være sta. Jeg skal tenke på mitt eget beste og handle deretter.
Sånn er det og sånn blir det.
Når det gjelder kos og hygge håper jeg å få til kanskje så mange som 6 punkt på denne lista også:

1. Bruke biblioteket mer
2. Jeg har 86 geocachingfunn, i løpet av året skal jeg ha minst 100 sammenlagt
3. Jeg skal delta på en messe
4. Jeg skal skrive brev og kort
5. Komme halvveis på TKs cardigan (som jeg strikker veldig sakte)
6. Jeg skal brodere! Både duk og og andre småting
7. Lage flere julegaver enn det jeg pleier
8. Skrive dagbok hver dag
9. Fullføre min hemmelige plan for julebloggtema 2017
10. Se et dukketeater
11. Tegne i Tegneby
12. Lese bøker og bli lest for
13. Slappe av med god samvittighet
14. Gå en fjelltur hjemme på Sør-Helgeland som jeg ikke har gått før
15. Lage mer mat
16. Rydde roterommet sånn at det endelig blir et hobbyrom

Lista mi vil neppe løse verdensproblemer, men den kommer til å gjøre meg glad, og når jeg er glad så er TK glad og når vi smiler til folk på gata så sender de smilet videre til noen andre og plutselig så har den kanskje klart å løse et lite problem likevel. Vi må starte i det små ^_^

Da gjenstår det bare å takke for året som har gått, takke alle som har bidratt til å gjøre mitt år bra også håper jeg at jeg har klart å gjøre noen bidrag til andres glede.

Jeg øsnker alle kjente og ukjente et godt nytt år med det som finnes av drømmer og ønsker og gode ting.

En stor klem fra Hello Stina på roterommet (snart hobbyrommet).

Klokken 00:00 kommer jeg og TK til å skåle for det gamle, for det nye og for verden med hvert vårt glass med champagnebrus. Det er godt å se for seg alle smil, stjerneskudd, klemmer og skåler som skjer i landet vårt akkurat da. Skål for fremtidshåp!

Kommentarer