4. desember 2023 - 2. juletur

Været er så vekslende. Det regner, det tiner, det snør og det fryser på igjen. I dag er det lørdag 28. januar og solen skinner. Februar er like rundt hjørnet. Jeg og Tore Kristian har besøk av Katja og Steven denne helgen, og vi gikk juletur sammen i dag.

Vi bestemte oss for å gå en liten tur langs Støttumveien, bort til det store, skjeve treet (i midten av bildet).

Himmelen var så vinterlys og fin. Jeg var redd det skulle være glatt, men det var egentlig ganske fint. Katja gikk mest i grøftekanten for hun så så mye hun ville ta bilde av. Og det er alltid mye å se når man følger med. Det var ikke så mye fugleliv, men vi så hester og spor etter rådyr. På veien tilbake krysset vi åkeren ved Krom gård og siktet oss mot "øya" på jordet og det store fine treet som står der. 

Det var akkurat så sent på dagen at vi fikk med oss solnedgangen. Det var nydelig.

Like ved der vi satt gikk en liten kone. Jeg fulgte henne med øynene en stund og så at hun stoppet ved et lite juletre. Det var da merksnodig, tenkte jeg. Jeg spurte om jeg kunne ta et bilde, og det var greit. Hun var nemlig veldig stolt av juletreet som hun har dekorert helt selv.

Så mens solen gikk ned og koner var ute og så på trær, satt jeg, Tore Kristian, Katja og Steven og nøt livet. Vi hadde med litt julemarsipan på deling og en flaske julebrus. Brusen heter Julebukkene Bruse og det var første gang vi smakte den. Den smakte godt.

På vei tilbake til veien, gikk vi forbi et annet juletre. Det hadde en enslig dekorasjon. Jeg måtte selvfølgelig ta bilde. Men det blåste og pynten vaiet hit og dit, så det var lettere sagt enn gjort.

Tore Kristian hadde med kamera og her er noen av bildene som han tok på turen. Tenk så overrasket jeg ble da bildet av konen på stubben dukket opp! Jeg tror nesten hun har fulgt etter oss. Eller kanskje hun hadde vært å sett på treet med lys i, ved den røde fuglemateren, og bare var på vei til neste tre.

Tore Kristian fikk også tatt bilde av et par dompaper. De satt litt langt unna, men fine var de uansett der de satt i solen!

Og det var årets andre juletur. Jeg håper det blir flere turer sammen med Katja og Steven i året som kommer. Kanskje et par stykker der kikkerten er med og vi ser fugler i fleng! Allerede i februar kan det dukke opp trekkfugler som er tidlig ute. Jeg gleder meg!

Kommentarer