1. juletur

Det er lørdag 15. januar. Så langt i år har det regnet og snødd om hverandre og føret er så som så. Jeg og Tore Kristian er innemennesker. Vi liker å være hjemme. Vi så ut på det grå været og det fristet lite med tur i dag. Men det er det fine med å ha bestemt seg for noe på forhånd. Da er det bare å sette i gang og kanskje blir det fint likevel! Vi pakket sekken, tok på varme klær og gode sko og gikk ut.

Årets første juletur ble en runde langs veien i Vestby sentrum. Den startet rett utenfor døra, tok oss med til Vestby sentrum og opp forbi folkehøyskolen til Vestby Arena. Vi tok en pause i skogholtet mellom arenaen og Vestby skole før vi fortsatte rundturen tilbake til sentrum og hjem igjen.

Bilde tatt rett utenfor døra og turkart.

Himmelen var grå, men det var opphold og vi pyntet opp der vi gikk med røde detaljer og blide ansikt. Tore Kristian med sin røde tursekk og jeg med min røde jakke og julenissehårstrikk.

Da vi nærmet oss Vestby arena så vi en rev som rasket over isen! Den hadde på skjerf og så blid og glad ut. Den var like ved skogholtet vi skulle til for å ta turpause.

Alle juleturer må ha en julenistepause! Vi vurderte å sette oss på en benk ved veien, men når alt kom til alt så fristet det ikke noe særlig. Det var da vi kom på uteområdet bak Vestby skole. Det skal ikke så mye til før det føles som om man er et helt annet sted. Der hadde vi gått langs fortau og gangvei, hilst på folk og sett biler kjøre forbi og så tok vi noen skritt til siden og vi var plutselig i en annen verden. Her var det fine steiner å sitte på og vi var omringet av trær. Vi hadde med sitteunderlag, melk og en Twix med pepperkakesmak. Det var kjempekoselig og sjokoladen var god.

Ikke langt fra der vi satt så vi en liten nisse som også tok seg en sittepause sammen med en dompap. Er det egentlig behagelig å sitte på en kongle? Hvis den er myk, kanskje...

De ble heldigvis ikke forstyrret av oss. Ellers på turen så vi spor i snøen, statuen ved Vestby arena (han er kul), en frossen dam, åkrer, en blid tegning på veien, hus, fugler og folk. Av fugler så vi skjære, kråker og kaier, et par måker, kanskje det var gråmåker, gråspurv, gråtrost og stillits. Ja, også den dompapen som var sammen med nissen. Og reven på isen.

De som kjenner meg vet at jeg synes gåturer i nærområdet mitt i Vestby er litt kjedelig. Jeg savnet fjell og fjord og fin utsikt, et sted å gå bare for å nyte utsikten. Men det handler litt om innstilling også. Det er mange fine detaljer her, og alle åkrene lokker til seg fine fugler og det er som regel alltid noe å se. Om ikke utsikten er like fin overalt så finnes det alltid noe, om det er en tegning, en fugl, en plante eller fotspor i snøen. Jeg startet dagens julegåtur med å synes det var en litt kjedelig start å bare traske langs veien, men da jeg kom hjem var jeg blid og fornøyd og jeg hadde hatt det kjempekoselig sammen med Tore Kristian på tur. Og jeg håper at dere syntes det var morsomt å være med. Kanskje du ble inspirert til å ta en liten kveldstur? Eller til å planlegge en koselig tur i helgen? Nå gleder jeg meg til neste gang! Vi får se hvordan føret er da og hvor vi går og hva vi ser.

Jeg og Tore Kristian takker for turen og ønsker alle en fortreffelig start på desember!

Kommentarer