13. desember 2023

 Da er vi over halvveis! Det er 13. desember og Lucia-dagen i dag. Har du spist lussekatter? På jobb fikk vi besøk av en fin barnehagegjeng som sang så fint. Det var koselig. Og det var veldig fint på konsert i går. Jeg liker å starte blogginnlegget med et stemningsbilde, gjerne av utsikt, så det gjør jeg i dag også.


Juletreet står og skinner på Vika og er som tatt fra en julefilm. Vi gikk forbi etter konserten på Oslo konserthus i går. Det var jeg, Mamma, Lillesøster, Steven og TK og vi så Bjørn Tomren med band. Det var en veldig bra konsert.


De hadde pyntet på scenen med et par nisser på instrumentene. Det var nok det.

Dagen i forveien, altså på mandag, byttet Mamma gjestebolig. Jeg hadde fri og vi startet dagen rolig hjemme hos meg. Så tullet vi fælt med å rekke buss. Jeg hadde ikke lyst til å gå ut 15 minutter for tidlig så da endte vi opp med å komme 30 sekunder for sent. Sånn kan det gå. Men vi kom oss til Oslo og hjem til Lillesøster der Mamma skal bo nå. Lillesøster har pyntet med fine julefigurer og julekaker. Rødstrupebildet har hun malt selv!


Jeg går på kunstkurs på mandagskveldene og forlot det gode selskap ganske tidlig. Lillesøster sendte med et par sjokoladebiter og de kom godt med utover kvelden.

Lillesøster er ikke den eneste som har gitt meg julegodter. På jobb i går fikk jeg en gave fra en kollega og det var veldig koselig! Den ene av de to skumnissene er spist opp allerede. Og i dag fikk jeg et brev i postkassen fra ei jeg var venninne med på videregående. Hun hadde sett et Facebook-innlegg jeg delte for litt siden, et minne fra noen år tilbake da jeg ønsket meg juletegninger til jul. Hun sendte meg en juletegning! For en fantastisk overraskelse! Jeg fikk også to søte sjokoladebiter. Jeg ble veldig overrasket og glad.


Det er nesten som om det er julaften hver eneste dag. I går fikk jeg kalendergave på jobb, et osteserveringssett. Og i dag fikk vi lussekatter. Min ene kollega bruker å ta med hjemmebakte lussekatter på Lucia-dagen. Jeg har bakt lussekatter i kveld, med safran. Jeg og TK har spist hver vår nystekte lussekatt med kakao til. I morgen tar jeg med et par stykker til Mamma og Lillesøster.


Jeg har fri på fredag så planen er å dra til Oslo etter jobb i morgen. Jeg overnatter og så har vi hele fredagen sammen. På lørdag reiser Mamma hjem. Tiden går så fort.

Helt til slutt i dag så vil jeg bare dele en av de mange, mange, mange julegavene som jeg har kjøpt til meg selv. Disse pinsene kjøpte jeg på museumet i Gamlebyen i Fredrikstad da vi var der på lørdag.


Jeg elsker brunost!

Og lussekatter.

Kommentarer