15. desember 2023

 I kveld har vi vært på julekonserten "En finsk jul" med Iiris Viljanen.


Vi så den første gang i fjor og i år tok vi med Mamma også. Det er en kjempefin konsert. Albumet med samme navn er tilgjengelig på Spotify. Musikken er rolig og stemningsfull og  rik på følelser. Hun synger "Deilig er jorden" på både finsk og svensk og det er så vakkert.

I år er jeg (litt) aktivt på leting etter julemusikk. Vanligvis hører jeg ikke så mye på julemusikk, annet enn det som spilles på kjøpesenter og musikken som er med på julefilmer og juleserier. Jeg hører ikke på juleradio og julespillelista mi på Spotify spilles bare en sjelden gang. Men jeg liker jo jul og jeg liker musikk. En kollega har anbefalt et par juleplater som hun liker og de skal jeg høre på. Det ene er Andrew Bird med albumet Hark,  det andre er Bela Fleck med Jingle all the way og det tredje er the McGarrigle Christmas Hour. Det blir spennende. Har du noen sanger eller album som du får julestemning av?


Har du forresten hørt om Whamageddon? Jeg hørte om det første gang i år. Det er en lek eller et spill som pågår mellom 1. og 24. desember. Målet er å ikke høre Last Christmas med Wham. Så langt henger jeg med, jeg har ikke hørt den en eneste gang i desember. Ikke en gang i dag, da vi var på kjøpesenter. Vi får se hvordan det går i morgen. Da blir det en ny tur på kjøpesenter etter at jeg har fulgt Mamma til flyplassen.

Kommentarer