22. desember 2023 - 11. juletur

Det er 29. oktober i dag og jeg er alene hjemme. Jeg har ikke gått en eneste juletur i oktober, og dette er eneste dagen som passer. Men jeg har ikke lyst. Det er fint ute, så det er ikke været som er problemet. Jeg har bare ikke lyst til å gå ut. Jeg har lyst til å være hjemme. Så jeg bestemte meg for å ha juletur hjemme. Først tok jeg meg en tur på verandaen, og her så det sånn ut:

Den siste måneden har det kommet mange fine høstfarger. I hagen ved inngangspartiet har jeg et blomsterbed. Jeg aner ikke hva det er som vokser der, men jeg skjønner at den som har plantet har tenkt smart. Plantene har forskjellige sesonger og selv om det er oktober så er det fortsatt noe som blomstrer.

Mens jeg sto på verandaen la jeg merke til noe rart i hagen, så jeg måtte nærmere for å se, og gikk dermed ned trappen og ut. Hjemmeturen min har allerede blitt lengre enn det jeg først forestilte meg. Er det en slags snømannkongle, eller konglesnømann?

Jeg rakk ikke å finne det ut før jeg hørte det krafse bak meg, i vedstabelen. Jeg snudde meg og jammen satt det ikke to julemus oppå stabelen. Den har rast litt sammen i hjørnet. Kanskje det er musenes feil, og ikke våre stablekunnskaper... Det virker jo mest sannsynlig, når jeg for tenkt meg om.

Søte er de i alle fall. Men det er ikke juletur uten piknik! I hovedetasjen er det veranda på den ene siden, og en hage eller bakgård på den andre siden. Der er det fint å sitte. Kanskje det er fugler i furua også.

Da måtte jeg opp trappen igjen. Det er litt kaldt ute, så jeg fant fram noe å sitte på og et teppe, pluss skjerf og pulsvarmere. I tillegg fant jeg frem noen drops og karameller som vi kjøpte da vi besøkte Liseberg i desember i fjor. Drops med juleskumsmak, og karameller med safran. Jeg har også to Midthun-bøker som er koselige å se i, så jeg tok ut den som heter "Jul". Det passer bra.

Og så må vi ikke glemme at det nesten er Allehelgensaften, eller Halloween. Min plan er å se "Et førjulsmareritt". Noen synes det er en Halloween-film, andre mener det er en julefilm. Jeg mener det er julefilm fordi filmen starter i det Halloween er ferdig og de setter i gang med å forberede seg til jul. Og det er nettopp det jeg har tenkt å gjøre, så da passer det bra å se den nå. Kanskje jeg får noen tips til juleforberedelsene?

Er det litt juks å kalle dette en juletur? Kanskje litt, men det var en veldig fin julestund. Jeg fikk frisk luft ute på trappa, jeg så en spettmeis i furua, jeg spiste juledrops og så på fantastiske nissebilder.

Det ble litt kaldt på fingrene, så jeg satt ikke ute så lenge, men det var fint. Og nå er vinteren like rundt hjørnet.

Kommentarer