23. desember 2023 - 12. juletur

 Det er 12. november og i Oslo har det vært arrangert "Turist i egen by" i dag. Det har vært gratis å reise kollektivt og flere museer og opplevelsessenter har hatt åpent i dag. Steven og Lillesøster inviterte oss med, så da tok vi en tur til storbyen. Der gikk vi litt rundt omkring og kjørte litt trikk og t-bane, så det var ikke så lett å logge på kartet hvor vi hadde gått. Men det gjør ikke noe. Vi gikk masse både her og der.

Jeg og TK startet litt for oss selv og bestemte oss for å møte de andre senere. På Oslo S begynner det å ligne på jul. Ute ser det fortsatt høstlig ut.

Siden det var gratis bestemte vi oss for å besøke Popsenteret for der har vi aldri vært. Der har de litt forskjellig på utstilling, og det er også mulig å spille på instrumenter, kle seg ut, og spille inn sin egen sang i studio. Vi var ikke så lekne i dag og gikk for det meste rundt og kikket. Noe var vi for unge til å huske, mens andre ting fikk oss til å føle oss gamle, som det å se en Discman på utstilling. Det var en del morsomme ting å se der.

Det er nok ikke et sted vi kommer til å besøke igjen med det første, men det var gøy å ha vært der. I det vi gikk så ble vi stoppet av en liten katt som var Lucia. Hun lurte på om vi kunne hjelpe henne å treffe resten av gjengen hennes, og det kunne vi jo. Vi tok henne med og gikk til Karl Johans gate.

Der tok vi oss tid til en liten piknik mens vi ventet på de andre. Vi kjøpte oss marsipan og julebrus og fant oss en benk ved universitetet.

Det passet veldig bra, for plutselig sa Lucia at den ene vennen hennes var like ved. Og jammen fant vi ikke en stjernegutt øverst på Karl Johan. Vi var på vei til å gå da de spurte om vi kunne ta dem med til Holmenkollen, og det kunne vi jo. Vi hadde jo avtalt med de andre å dra til Roseslottet.

Jeg har ikke vært på Roseslottet før, så jeg var spent. Vi tok t-banen som går oppover og oppover og oppover. Jeg tenkte ikke på at det kunne være snø der. Og det var det. Jeg som hadde på joggesko. Det var mange som hadde tatt turen i løpet av dagen og bakken hadde blitt skikkelig glatt av alle som hadde gått der. På vei fra t-banestoppen var det tryggest å ake.

Ved t-banestoppen traff vi enda en av Lucia og Stjernegutt sine venner: Herr Pepperkakemann. Han var en staselig pus, det må jeg si. Vi fikk også vite at de var fire stykker i følget og at de manglet en venn til. Vi tok dem med til kunstparken.

Det var veldig fint. Roseslottet er en utendørs kunstpark skapt av Vebjørn og Eimund Sand. Den forteller historier om 2. verdenskrig, om okkupasjon og frigjøringen. Det var veldig stilig å se den med vinterlandskap i bakgrunnen. Det passet veldig fint.

Etter å ha sett oss om så bestemte vi oss for å dra ned til Frognerseteren. Der har Lillesøster jobbet en gang for lenge siden. Jeg dro aldri dit mens hun jobbet der og jeg har ikke vært der etterpå heller. Det var mitt første besøk der også. Vi gikk ned fra Roseslottet. Det var ikke langt og heldigvis ikke så glatt. Snøen var ikke like nedtrampet der.

Inne var det godt og varmt. Vi kjøpte kakao. Steven og Lillesøster delte et eplekakestykke og syntes ikke den var så god. Jeg hadde ikke lyst på kake.

Det var fint og rolig på Frognerseteren i dag. Det var en hyggelig stund. Siden det var søndag så ville jeg og TK komme oss hjem til passe tid, så vi dro etter at vi hadde spist. Da møtte vi endelig siste katt i gjengen ute på parkering. En nissepus!

De var veldig glade for å ha blitt gjenforent. De skulle ut å synge julesanger sammen. Kveldskonserter, om jeg forsto dem rett. Det ble sikkert bra. Ikke nok med at vi har vært ute på en veldig begivenhetsrik juletur, vi har gjort en god gjerning også. Det er jo ikke så lett å komme frem over store avstander når man er så små. Det er ikke alltid lett når man er stor heller. Veien hjem besto av t-bane i nedoverbakke, tog til Vestby og bil derfra. Vi kom hjem til slutt, etter å ha vært turister i storbyen. Det ble en fin søndag.

Kommentarer