14. desember 2023 - 7. juletur

 Endelig sommerferie og endelig en pause fra kjas og mas. Det har vært så godt å komme seg bort fra flyttekaos og bare være et helt annet sted. Jeg slapper av og det er godt. Jeg er på ferie hos familien min og har endelig mulighet til å gå juletur. Jeg har ikke vært på juletur siden forrige gang jeg var på ferie nordpå for to måneder siden. I dag er det 18. juli og jeg, Lillesøster og TK har gått kveldstur.

Vi var litt bekymret for mygg og knott eller klegg, men det ble vi heldigvis ikke plaget av. I stedet hørte vi rare fuglelyder, men det tok en stund før vi skjønte hva det var.

Det var traner. De er så store! De sto et stykke unna, men jeg tok et bilde med mobilen. Det er mulig å se to traner på bildet over, det som er nederst til høyre.

Vi så også mye annet, som en hagenisse, to stoler, myrull... Jeg elsker myrull. Det er så pent.

Det hadde vært kult å se en nisse eller to blant myrullen, men det gjorde vi ikke. I stedet møtte vi en nisse som sto og så på fuglelivet ute på skjærene.

Han var skikkelig kul. Og for noen omgivelser! Vi ble også stående å se.

Vi hadde tatt med litt snacks hjemmefra til julepikniken. Kvikklunsj passer til tur året rundt.

Det er ikke alltid vi følger stien til fossen, men det gjorde vi i dag og dermed fikk vi sett noe spennende! Det var ørret som prøvde å komme seg opp fossen. Det var sikkert mange som greide det, men de vi så ramlet ned igjen og det så vondt ut. Det er ikke lett å være fisk!

Ikke langt fra nissen hang det noen julelys i et tre.

Vi fikk tak i dem og testet lysene både som smykke og hårpynt. Vi tok dem med oss hjem.

På vei hjemover så vi en rugde som fløy forbi oss og vi så en fin julebukk på denne turen også.

Her i den vesle bygda er det fint for både folk, dyr og nisser.

Jeg må bare dele enda et bilde av nissen. Har du noen nisser du er ekstra glad i?

Vi hadde en kjempefin tur i nydelige omgivelser. Og alt dette er rett utenfor døra til barndomshjemmet. Så herlig. Da vi endelig kom hjem hadde Mamma og Pappa nesten begynt å bekymre seg. Vi var så lenge borte og det begynte å bli sent. Sånn går det når man ser så mye spennende!

Kommentarer