2. desember 2023

 Da jeg våknet i dag så skinte solen.

Det var veldig fint og lyst. Og kaldt! Og det er bra, for det er jo vinter.

Det er ingen fugler på bildet, men jeg har sett kjøttmeis, blåmeis, spettmeis og pilfink komme og forsyne seg av materen. Det er koselig!

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om adventskalendere i dag. For meg er det mye av moroa i desember. Jeg er ekstra svak for julekalendere på TV, men jeg liker å ha fysisk kalender og jeg synes det er gøy å oppdage og lese om forskjellige kalendere rundt omkring. Hjemmelagede adventskalendere er helt fantastisk, og det er spennende å følge med på alle ideene som finnes der ute. Hjemme hos oss har vi hatt kalendere med tegninger som vi har laget selv, men det begynner å bli et par år siden. Siden vi ikke rakk å lage noe selv i år heller, bestemte vi oss for å gjøre det enkelt. Vi kjøpte Donald Duck.

Jeg aner ikke hvor lenge det er siden jeg har hatt en Donald Duck-kalender. Sikkert over 20 år siden. Man kan fortsatt vinne flotte premier, men for oss er det nok å se på bildene som skjuler seg bak luka. Jeg elsker papirkalendere og det å bare finne et bilde bak luka. Så enkelt, så gøy!

I tillegg kjøpte vi oss en perlekalender fra Panduro. Vi har hatt en perlekalender før, og vi syntes det var gøy. Nå bytter vi på hvem som får bilde og hvem som får perle.

Jeg vil gjerne dele en liten NRK-reportasje. Den handler om adventskalendere og du finner den her: NRK - Hvor kom julekalenderen fra?

Som vanlig ser vi også julekalendere på TV. Det er flere å velge mellom, men vi har landet på tre forskjellige. Vi ser Snøfall 2 på NRK, 24-stjerners julekalender på NRK og Trolltider på SVT.

Jeg elsket Snøfall da den kom i 2016. Sekretæren/arkivaren Winter var en fantastisk skurk. Winter jobber fortsatt i Snøfall og jeg er glad for at han er med denne gangen også. Jeg jobber jo med arkiv og det er så fint å bli representert. Tenk, i går sa selveste julenissen følgende fantastiske ord: God arkivering. Når noe så fantastisk skjer i første episode, da må jo fortsettelsen bli bra.

24-stjerners julekalender er kanskje ikke for alle, men jeg synes det er gøy. Det er teit og kleint, helt klart, men det er jo også meningen. Det er jo julereality. Det er moro.

Trolltider er årets svenske julekalender for barna. Jeg tror den kan bli bra. Jeg er i hvert fall spent på fortsettelsen. Episodene har en fin lengde på 10 minutter og er dermed en serie det er lett å følge med på. 

I tillegg har jeg tenkt å ta et gjensyn med den svenske julekalenderen fra 2021, for den syntes jeg var fantastisk. Det blir litt senere i desember, og da blir det nok flere episoder hver dag. Kanskje jeg ser den på en helg. Jeg kjøpte DVD'en i september.

Serien heter En hederlig jul med Knyckertz. Den er basert på en barnebok jeg ikke har lest. De er en familie med tyver, men sønnen i huset ønsker seg bare en fin jul hjemme uten at noen i familien er i fengsel. Samtidig så skal domkirken ha en verdifull julestjerne på utstilling i desember. Serien byr også på en rekke broderte gullkorn. Det henger fine broderier både her og der, som det på coveret. Etter episoden med Snøfall i går så tror jeg kanskje jeg må brodere teksten "God arkivering" med røde, fine julebokstaver, kanskje litt julekrans-inspirert med granbar og julekuler. Nei, så fint!

Har du noen favorittkalendere? For eksempel på TV, radio, sosiale medier, fysisk? Jeg har ikke fått med meg noen spesielle kalendere på sosiale medier, annet enn at organisasjoner jeg følger deler bilder hver dag og noen har konkurranser. Ett år var det en illustratør som jeg fulgte på Instagram, som delte et bilde hver dag av figurer hun hadde filtet til julekalenderen til barnet sitt. De var kjempesøte og jeg fikk lyst til å holde på med nålefilting jeg også. Og en annen gang var det en svensk tegneserietegner (Marie Tillman) som delte juletegninger med noen velvalgte ord hver dag i desember. Det var gøy. Hun har dessverre slettet dem fra kontoen sin. Men det finnes mye annet gøy der ute! Om du har en kalender å anbefale så er det bare å si fra!

Ønsker deg en god adventshelg videre.

Kommentarer