9. julehelg 2022

 Det er helgen 7. og 8. mai. De små trærne har blitt grønne, og de store trærne har begynt å følge etter.

Jeg og Tore Kristian har ryddet og ordnet til fint besøk fra Oslo. Selveste lillesøster kom til oss for å feire jul! Da vi gikk for å kaste søppel så åpnet Tore Kristian lokket til restavfallet og det første han så var en helt fin julerein, eller sau som jeg trodde det var før jeg så hornene, som noen hadde kastet. Jeg bruker ikke å plukke ting opp fra søpla, men dette gikk jo bare ikke. Foreløpig står reinen ute og pynter opp verandaen og så får vi se hva vi gjør. Kanskje vi må støvsuge den litt. Kanskje legge den i fryseren i tilfelle den har rusk i pelsen. Jeg vet ikke. Finprogram på vaskemaskinen?

Det føltes godt å redde noe fra søpla. Kanskje spesielt etter å ha lest historien om julegrisen.

Da Katja kom ble det full fest med julepysjamas og kosegenser.

Vi testet ut et spørrespill. Det var ikke så avansert, men vi tullet litt med reglene likevel. Da vi skjønte opplegget så ble det riktig så moro.

Jeg ledet i starten og ble litt høy på pæra. Jeg er jo "juleeksperten" tross alt. Vel, det varte ikke så lenge og jeg endre på sisteplass. Sånn kan det gå. Vi spilte en tredjedel av innholdet, så da har vi to runder til hvis vi vil.

Etterpå ble det litt godter og en julefilm.

Denne gangen så vi en slags oppfølger til Hjemme Alene. Den heter Home Sweet Home Alone og vi så den på Disney+. Jeg likte den jeg. Gutten, eller Archie Yates som han heter i virkeligheten, spiller også i filmen Jojo Rabbit som jeg synes er kjempebra, og han er veldig flink. De voksne fikk veldig mye plass i denne julefilmen og jeg skulle gjerne ha sett at gutten, Max, fikk være litt mer hovedkarakter, men jeg var underholdt og jeg koste meg. Det finnes veldig mange måter å slå seg på.

På søndagskvelden ble det tid til litt brodering.


Jeg fortsetter på del 5. Det tar litt lenger tid enn jeg har tenkt, men det går stadig fremover. 

Tore Kristian begynte å lese en ny bok for meg. Han fikk den til jul. Den heter "Stargate, en julefortelling", skrevet av Ingvild H. Rishøi. Jeg likte starten og det blir spennende å se hva som skjer videre. Stargate er en pub i Oslo. Jeg har vært der noen ganger, men det er cirka 20 år siden og det virker som om den er nedlagt nå. Boka handler om ei jente og søsteren hennes. De bor sammen med faren sin som drikker en del og henger på Stargate. Han får seg jobb som juletreselger, men... Den som leser får se!

Jeg gleder meg til neste julehelg! 
Den kan du lese om i morgen.

Kommentarer