19. julehelg

Dette er helgen 12. og 13. november! Svigerforeldrene mine inviterte oss med på julemarked på Røed gård på Jeløy. Der har jeg aldri vært før, så vi takket ja.

Vi kom en halvtime før det åpnet, men det gjorde ikke noe for da fikk vi en god parkeringsplass og litt tid til å rusle rundt og se oss om på gården. De hadde pyntet med lys på små grantrær. Når dørene åpnet så var det også veldig mye fint å se inne! Alt fra keramikk og malerier til julespill og hatter, glasskunst og garn og mer til. Jeg falt litt for en figur med en gutt eller mann som sitter og leser. Den ble ikke med hjem, men jeg snek meg til å ta et bilde. 

De hadde også et eget lite julehus med masse julepynt. Her kjøpte jeg servietter og marsipan. Nam nam!

Tore Kristian kjøpte disse fine musene. De hadde mange mus og alle var så fine med forskjellige mønster. Vi valgte først ut to, men så så vi musen til høyre på bildet og den måtte bli med den også. Den var ikke like glatt og fin som de andre, litt eldre treverk kanskje. Litt mer slitt. Så da ble det en gammel mus og to ungdommer som fikk bli med hjem. En fin gjeng!

Kveldens julefilm ble Deck the Halls. Jeg tror kanskje jeg har sett den før, noen scener virket kjente, men jeg er ikke helt sikker. Jeg var litt redd den skulle være slitsom, men det var den ikke. Jeg forventet ikke stort, men jeg likte den faktisk. Den hadde en fin dose sjarm og humor.

Til julegodt delte vi marsipanstangen jeg kjøpte på julemarkedet og vi testet hver vår juleskumnisse med colasmak. Det var rart. Men julemarsipanen var god. Veldig god!

Dagen etter julemarkedet reiste jeg inn til Oslo for å gå tur med lillesøster, kjæresten hennes og en kamerat. Det var strålende sol på lørdagen, men overskyet og litt yr på søndagen. Vi hadde med kikkert og fotoapparat. Vi så ikke så mange forskjellige fugler, men alle vi så var nydelige!

Vi gikk rundt Østensjøvannet. Vi så lite småfugl, selv om vi hørte noen pip her og der. Ute på vannet var det rolig, men en god del ender og svaner. På dette bildet kan vi se fire skarver som sitter på hver sin påle.

De fleste bildene jeg tok ble ganske uklare, men noen fugler kom så nært at det var mulig å ta ganske klare bilder av dem. Her ser vi en vakker skjære øverst til venstre, en søt kvinand nederst til venstre, en brunnakke og en sothøne øverst til høyre, tre unge knoppsvaner under der og nederst til høyre en måke. Jeg vet ikke om jeg tør å gjette på hvilken måke det er. En ung gråmåke kanskje? Nå gjettet jeg likevel. Den har ganske lyse bein. Men jeg vet ikke. Måker er vanskelige!

I tillegg til fugler så vi en stooooor julenisse!

Selv om det var litt grått så synes jeg det var en veldig fin tur. Gråvær og tåke lager en helt egen stemning.

Julemarkedet var også veldig koselig. Da var det så varmt at flere insekter våknet til liv og trodde sikkert det var vår.

Blant annet denne marihøna.

Det er mange som pynter med røde sopper når de pynter til jul. Jeg tror ikke det er like vanlig å pynte med marihøner.

Jeg ønsker deg en nydelig dag! Kanskje du ser en skarv eller to på din ferd? Eller en skjære eller fem?Forhåpentligvis ligger alle marihøner og sover søtt resten av vinteren.

Kommentarer