3. julehelg 2022

 Det er den andre helgen i februar og dermed også tredje julehelg. I dag, søndag 13. februar, er det morsdag. Jeg har ringt og snakket med Mamma og det var veldig koselig. Jeg tror ikke at jeg fortalte henne at vi feirer jul denne helgen. Jeg tror de fleste andre har pakket bort julen for lengst. Det er forresten en i nabolaget som har adventsstjerna oppe fremdeles, og det er flere som ikke har tatt ned julenekene sine. Det er også de som har tatt dem ned.

Oppe i veien ligger det minst fire julenek slengt i veikanten. For fuglene sin del er det sikkert like greit.

Helt i begynnelsen av februar så var det fortsatt litt snø her, og vi så gulspurv nedenfor huset hver eneste dag. Jeg så også noen i juleneket, og det var koselig. da hadde ikke kaiene spist opp alt!


Bildet av gulspurven er tatt 1. februar. Nå er det en stund siden jeg har sett dem. Mye av snøen har smeltet og i kveld regner det.

Selv om julenekene gradvis fjernes, så er det fortsatt en del julelys igjen.


Bildene er tatt sent på fredagen. Jeg og Tore Kristian gikk en kveldstur sammen. Det var så fint og stjerneklart. Vi gikk Støttumveien, et stykke forbi Krom gård og så to tente utejuletrær på turen. Begge to er fine, men jeg liker spesielt godt det som står ved dukkehuset og fuglemateren. Kanskje fordi det står ved siden av et dukkehus og en fuglemater.


Det er fint på dagstid også, men ekstra fint når det er mørkt.

Det er ikke gatelys langs Støttumveien, så jeg fikk også testet ut hodelykten og refleksselen som jeg fikk til jul. Hodelykten, en gave fra Pappa, var skikkelig bra. Jeg har ikke turt å gå alene i mørket enda, så det var fint at Tore Kristian foreslo å gå sammen med meg. Neste gang går jeg kanskje alene. Refleksselen fikk jeg av Trafikknissen!

Jeg har tidligere nevnt at jeg skal julepynte et par hyller i Benno-hyllen vår fra Ikea. Før var den full av CD'er, men i noen år nå så har det stått en fin kopp i hver hylle. I går byttet vi ut julekoppene med vår- og sommerkopper og jeg lagde jul i to av hyllene.


Jeg synes det ble kjempefint. For litt over ett år siden, da vi pyntet til julen 2020, oppdaget vi at det gjorde seg med postkort i hyllene. De fleste julekortene har blitt byttet ut, men i julehyllene står det to fine postkort fra Belle & Boo. De har så fine design. I tillegg valgte jeg ut den ene yndlingsjulenissen min, sammen med to nye yndlinger som jeg kjøpte på Søstrene Grene i fjor. De fine vottene har jeg fått fra en brevvenn. Glassfigurene, i hvert fall ekornene og rødstrupen, er kjøpt på Tivoli i København. De står fremme året rundt, men jeg valgte å sette dem i en av julehyllene denne gangen. De er så utrolig søte. 
Har du noe julepynt som står fremme året rundt?

Forrige julehelg viste jeg frem litt garn. Fargene stemte ikke helt, så jeg dro tilbake til Bryggerhuset og kjøpte to nøster til. Jeg tror det blir bra. Jeg har ikke kommet så langt ennå, men tommelen har fått et hull. Det er ikke verst!


Jeg lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre med de tre nøstene jeg viste fram forrige julehelg.Det blir nok en stund til jeg får gjort noe med dem. Jeg har så mange andre planer jeg vil gjøre først. Og jeg må jo også ha tid til å brodere!


Jeg er så glad for at jeg ble ferdig med klokkestrengen! På bildet til venstre ser du hvor langt jeg kom forrige gang, på bildet til høyre ser du det ferdigbroderte motivet, og på bildet i midten den ferdigmonterte klokkestrengen. Jeg aner ikke hvor lenge jeg har hatt dette broderiet, men det er lenge. Jeg kjøpte det på tilbud samtidig som jeg bestilte noe annet fra Atelje Margaretha, det husker jeg. Designet er laget av Svarta Fåret og har utgått fra sortimentet. Jeg er veldig imponert over at jeg har klart å ta vare på det røde beslaget så lenge uten å rote det bort.

Apropos rote bort. Mens jeg spiste julemarsipan og broderte i går, så leste Tore Kristian videre i "The Christmas Pig". Det er veldig spennende.


Våre helter har blitt mistet og har havnet i "the Land of the Lost", sammen med alt mulig annet rart som vi mennesker mister. Hvis stedet finnes, så har nok en del av mine ting også havnet der. 

Det fikk meg til å tenke på den stakkars hunden jeg så liggende ved parkeringsplassen ved kirka forrige julehelg. Det er tre uker siden. I dag arrangerte vi redningsaksjon. Først gikk jeg dit alene, men hunden var fortsatt frosset fast. Jeg ringte til Tore Kristian og da jeg kom hjem igjen hadde han ordnet termoser med varmt vann og vi kjørte bort sammen. Stakkars liten.


Jeg tror den likte å bli reddet og vasket. Jeg sjekket en mistet/funnet-gruppe for Vestby på Facebook, og noen hadde lagt ut et bilde av hunden for en måneds tid siden. Jeg la til en kommentar om at jeg har tatt den med hjem, så om eieren sjekker Facebook og tar kontakt så skal den selvfølgelig få reise hjem. Hvis ikke, så får den være her sammen med oss og våre andre bamsevenner så lenge den vil.

På lørdagskvelden så vi julefilm. Denne likte jeg mye bedre enn den vi så forrige gang. Vi fant den på Netflix og den heter "Holidate" eller "Høytidelig din" på norsk. Jeg synes den var søt og blant de bedre i sjangeren romantisk julefilm. Kanskje fordi den var litt mer realistisk enn mange andre romantiske julefilmer.


Og til slutt for denne gang, så vil jeg gjerne skrive et par ord om puslespill. Jeg ble ferdig med det fine puslespillet jeg fikk av Mamma til jul, og i dag startet jeg på et julepuslespill som jeg kjøpte ikke så lenge før jul i fjor. Jeg skjønte at jeg ikke kom til å bli ferdig så jeg fikk et lite dilemma: Jeg vil ikke ha puslespillet liggende på kjøkkenbordet i flere uker fremover og jeg har ikke en puslespillmatte sånn at jeg kan rydde det vekk. Men så kom jeg på at vi alltid brukte å legge puslespill på plater i min barndom, og jeg har jo en plate som jeg stjal da jeg gikk på videregående. Det er kanskje litt dumt å innrømme det da... Jeg gikk tegning, form og farge og siste dagen, mens jeg ryddet sammen sakene mine, så tok jeg også med meg, det vil si jeg LÅNTE, en plate til å bruke på staffeliet mitt. Jeg har den fortsatt og den passet helt perfekt til puslespillet.


Nå ligger puslespillet under skjenken og venter på å bli tatt frem igjen og kjøkkenbordet ser så fint og ryddig ut.


Neste julehelg er bare to helger unna. Da har noen jeg kjenner bursdag...

Takk for at du leser om julehelgene våre. Det er veldig hyggelig!

Kommentarer