22. julehelg

Det er helgen 10. og 11. desember. Det går fort fram til jul. Om bare to uker er det julaften. Bare to dager når dette innlegget blir publisert. Det har snødd! Kanskje det blir en hvit jul i Vestby i år?
 Vi har trent tre lys, for lengsel, håp og glede.

Og vi har sett på film, en god og en dårlig en.
 
Vi så Guillermo del Toro's Pinocchio på Netflix, og Much Ado about Christmas på Viaplay. Sistnevnte så vi fordi den hadde en god poengsum på IMDb, men ikke la deg lure av det. Den var så dårlig! Den hadde to karakterer som jeg likte, og begge var bikarakterer. Den var bare 1 time og 20 minutter lang, men akkurat nå skjønner  jeg ikke hvordan vi holdt ut så lenge. Styr unna. Pinocchio var veldig bra! 

På søndagen var vi hos svigerforeldrene mine og spiste grøt med mandel. Det er veldig koselig og det har blitt en fin førjulstradisjon. Det er ikke noe juks med mandelen, og spennende å se hvem som får den.
 
 I år var det Tore Kristian som fikk mandel og marsipangris! Og ikke hvilken som helst marsipangris. En frittgående en fra Telemark. Det fine med at Tore Kristian vant, er at jeg helt sikkert får smake jeg også. Jeg elsker marsipan!

Jeg strikket litt mens vi var på besøk hos svigers. Jeg hadde med et sjal som jeg holder på med. Det er så lett og passer til besøk, togturer og når jeg bare vil slappe av. Hjemme strikket jeg litt på vottene til Christine. Nå er det bare tommelen igjen! Og litt toving.
 Ellers har vi ryddet og pyntet. Det ble kjempefint!
 
 Jeg orker ikke rydde bort alt av den vanlige pynten, jeg tar bort så lite som mulig. Noe må vike plass, men det blir som regel en fin blanding av den vanlige pynten og julepynt. 

Vi skiftet sengetøy og tok på sengetøytrekket vi fikk til jul i fjor. Det er flanell, noe som passer bra siden det har blitt så kaldt.
 
Jeg kjøpte julepynt da vi var i Sverige forrige helg, og det var gøy å pynte med det også.
 
 Jeg vet ikke helt hvordan vi skal få plass når vi skal rydde det bort igjen, men det finner vi ut av. 

Juletreet satte jeg opp en helg tidligere, mens Tore Kristian var syk, men nå fikk vi pyntet det og satt på stjerne. Det ble så fint så!
 
 De tre nisseornamentene er også nye, kjøpt på Liseberg.

Men ute har vi ikke pyntet. Her kommer en siste oppdatering på julepynten fra i fjor. De ligger som før, bare med et dryss snø oppå.
 
 Det har vært en koselig helg med julegrøt og julestemning. Siden jeg og Tore Kristian ikke feirer jul sammen, så synes jeg det er fint å ha det julepyntet i ukene før jeg reiser nordover til familien. Det har blitt vår tradisjon. Jeg håper likevel vi ser en bedre julefilm neste gang.

Til slutt et bilde av ukens juleklær. Brukt i cirka en time.
 
Det er speilvendt, men teksten på t-skjorta er "Merry Stitchmas". Stitch er kul.

Ønsker deg en fin og sånn passe aktiv dag!

Kommentarer