1. julehelg 2022

 Den første julehelgen i 2022 feires 8. og 9. januar. Så langt har januar vært mørk og traurig, med mildvær og glatte veier. Som jeg gleder meg til vår og bare veier og lyse dager! Allerede i oktober drømmer jeg om april. Heldigvis kommer jula midt inni og lager litt lys, varme, eventyr og spenning. Denne helgen pakkes jula ned, og det føles jo litt rart å skrive juleblogg mens jula pakkes bort. Jeg vet ikke helt hvor, men jeg tenkte jeg skulle la litt julepynt stå igjen. Kanskje i et par av hyllene i CD-hylla som står ved siden av skjenken, den jeg bruker å ha kopper i. Det må jeg huske å vise fram neste gang. I dag har jeg lyst til å vise fram vinterbilder, fugler, broderier og litt andre småtterier.

Jeg starter med noen vinterbilder tatt denne helgen. Selv om det er litt glatt, så er det veldig fint med snø på trærne. Det er fremdeles lys i juletreet ved Rådhuset. På verandaen fant jeg ferske spor etter skjære (det er som regel skjæra som tusler rundt på verandaen) og en kjempesøt, fin liten fjær. Det er mye fint å se på.

I år som i fjor synes jeg det er færre fugler å se i tiden etter nyttårsaften. Om det er rakettene sin feil at jeg ikke har sett en eneste gråtrost eller kjernebiter, det vet jeg ikke. Det kan også være at alle rognebærene er spist opp, så da drar en del av fuglene andre steder. Det er likevel en fugl som det har blitt flere av utenfor bygget her siden nyttår. En gruppe gulspurv har funnet ut at naboens matstasjon er kjekk, så de har holdt til her hele helgen.

Gulspurven ser du øverst til venstre, til høyre er det en bjørkefink, nederst til venstre er det en pilfink og til høyre en kjøttmeis. Disse bildene har jeg tatt fra vinduet med kikkert og mobil. Det er egentlig ganske moro, og bildene blir ikke så dumme. (Det er ikke kjekt for ryggen). I tillegg til disse fire fine fuglene så har jeg sett blåmeis, dompapdamer og skjære. Det er stort sett de jeg ser for tiden. På høyre side av huset, så hengte vi opp julenek før jul. Vi regnet ikke med å få noe særlig til gjester på grunn av plasseringen, men jeg har lagt merke til et par gjengangere siden jul. De er så skvetne så jeg kan ikke snike meg fram for å ta bilde. Da jeg så dem tidligere i dag så fikk jeg tak i kameraet som ligger ved fuglekikkervinduet. Gardinen var litt i veien, men jeg synes det ble et fint bilde likevel.

Det er to kaier som kommer på visitt (du ser den andre bak gardinen). Det ser litt morsomt ut med de to store fuglene på neket. Kanskje det er en ide for julekortmotiv, kaier i stedet for dompap?

Med snø på trærne, juletre og fugler i juleneket så er det fortsatt julestemning å finne ute. Inne går det som sagt andre veien.

Juletreet har blitt pakket sammen og mye av julepynten ellers også. Det var likevel ikke lange stunden at spisebordet var fri for jul.

Vi skal tegne kalendertegninger i år også, og det er aldri for tidlig å komme i gang. Vi tok fram tegnesaker og julebrus og fikk tegnet et bilde hver.

Vi lagde baksider også. Denne gangen med stempel og gulltusj. Bildet ble litt mørkt, men tallene er skrevet med gullfarge, og de skinner liksom litt, sånn nesten. Siden vi er ferdig med to tegninger til sammen, så er det bare 22 stykker igjen. Det lover godt. Vi var riktig nok like tidlig ute i fjor og da endte vi opp med å tegne de fleste i desember, men sånn blir det sikkert ikke i år. Det er koselig å sitte og tegne sammen. Jeg hadde så lyst til å vise Tore Kristian tegningen jeg laget, men da blir det ingen overraskelse i desember!

Til jul i fjor fikk jeg kjempemange fine overraskelser. Alle er så snille! Jeg fikk for eksempel stoff, sybuer og broderingstråd av det ene søskenbarnet mitt og jeg gleder meg til å finne på noe gøy å brodere! Kaier og fuglenek for eksempel. Jeg fikk også en hel eske med broderingstråd fra mine svigerforeldre. Dette er tråder som jeg har ønsket meg spesielt til tre broderingsmønstre som jeg har liggende. Jeg hadde ikke forventet å få broderingstråd i det hele tatt, og nå har jeg tråd til både bestemte mønstre og til egne motiver.

Før jeg kan sette i gang, så har jeg bestemt meg for å vie litt ekstra tid til de broderingspakkene som har ventet lengst. Nærmere bestemt julebroderiene. Og før jeg starter på dem, så skal jeg gjøre ferdig de to broderiene som er på gang. Planen min er å vise frem progresjonen min her, så da har jeg litt ekstra motivasjon for å komme videre. Jeg er veldig spent på hvor langt jeg klarer å komme.

Første broderi ut er et veggbilde fra Svarta Fåret. Kvalifiserer det til å bli kalt klokkestreng? Jeg er ikke helt sikker. Broderiet er kjempegammelt. Jeg kunne få det ekstra billig sammen med en annen bestilling, husker jeg, for mange, mange år siden. Jeg har brodert en del på det i året som var, så jeg er godt i gang. Nesten ferdig faktisk.

Til venstre ser vi utgangspunktet og helt til høyre er helgens resultat. Jeg ble ferdig med skjegg, nisselue, arm og hud. Det synes jeg er bra. For å være helt ærlig, så har jeg egentlig ikke syntes at motivet er så fint, men nå som det nærmer seg ferdig så har jeg endret mening. Det er egentlig ganske koselig. Litt gammeldags og nostalgisk. Jeg gleder meg til å bli ferdig. Kanskje ikke neste gang, men gangen etter der! Det hadde vært gøy.

Et av høydepunktene med julehelg er julefilmen. Jeg elsker julefilm, mer enn julemusikk. Det gir meg julestemning. Helgens film var en av de mange filmatiseringene av Charles Dickens En julefortelling. Denne versjonen var fra 1970, en musikal med Albert Finney i hovedrollen. Obi-Wan hadde rollen som Scrooge sin gamle partner Marley. 


Jeg synes filmen var bra! Jeg gir den et lite minus for det lange avslutningsnummeret som ble litt for langt og litt for kaotisk etter min smak, men ellers veldig fin med gode sanger. Introen hadde mange fine tegninger. I tillegg til film ble det en episode med Vazelina hjulkalender også. Den gikk på TV2 Zebra i fjor og vi tok opp alle episodene. Vi rakk ikke å se alle så da har vi noen igjen. Jeg har også kjøpt noen danske julekalendere som vi kanskje kommer til å se litt senere i år.

Det var det jeg hadde å vise fram denne gangen. Jeg er kanskje litt streng med stakkars januar. Det er jo ikke januar sin feil at det regner, fryser på, snør oppå, regner, fryser på igjen. Lufta er frisk, det blir litt lysere hver dag og det er veldig koselig å sitte inne med håndarbeid. Jeg har et helt år med jul å glede meg til. Om ikke lenge blir det julehelg igjen. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre da!

Hvor lenge feirer du jul? Til nyttårshelgen er over, til trettende dag jul eller tjuefemte? Eller kanskje du feirer året rundt du også?

Kommentarer