11. julehelg 2022

Visste du at de sier snegle i stedet for snurr når de snakker om kanelsnurrer i Danmark? Det fant jeg ut da jeg gjorde et google-søk på julesnegle. Jeg forventet ikke å få søketreff på noe fornuftig, men så poppet det opp bilder av deilig gjærbakst og oppskrifter på dansk. Kanskje det blir noe av det samme som julekringle? Jeg vet ikke. Men jeg skal se litt nærmere på oppskriftene og finne ut om det er noe jeg har lyst til å lage.

Grunnen til at jeg søkte på "julesnegle" var disse sneglene her:

Det er ellevte julehelg og andre helgen i juni, nærmere bestemt 11. og 12. juni. Jeg og Tore Kristian gikk en liten tur sammen og da så vi kjempemange snegler. De hadde tydeligvis funnet seg et fint område. Jeg synes hagesneglene her i Norge er veldig fine, kanskje spesielt de med gult skall, men de lager ikke så mye julestemning.

Jeg håper de har det bra, for det fine området er snart ikke så fint for snegler lenger. I hvert fall ikke på en stund. Det skal bygges leiligheter og det går fort framover.

For bare noen dager siden startet rivingen. Jeg liker sånne gamle hus. Jeg skulle gjerne ha hatt et sånt hus selv. Tenk så fint det er på vinteren. Jeg følger ei på Instagram, fra julekontoen min, som legger ut veldig fine stemningsbilder i desember. Kontoen heter hanne_paalandet. Hun har et sånt fint, romantisk hus. Jeg liker å drømme meg bort i bildene hennes, Men akkurat dette huset, på bildene mine, har nok stått tomt en stund. Og nå blir det leiligheter i stedet. Har du et drømmehus?

På lørdagen så var jeg og Tore Kristian hjemme hos min svigermor og svigerfar. Svigermor feiret bursdagen sin. Det var veldig koselig. De har så mange fugler i hagen. Vi så blant annet gulspurv og nøtteskrike. De er så fine. Jeg fikk ikke tatt noen bilder av dem, men jeg tok noen snikbilder av vinterstemning og pyntet bord inne.

 Middagen var god, men desserten var enda bedre. Rabarbra- og jordbærsmuldrekake og sjokoladekake.

Nam!

OgTore Kristian fikk en genser som han hadde glemt han hadde. Den har vært til reparasjon. Jeg visste ikke at han hadde en sånn genser. Nå skal vi selvfølgelig nyte sommeren mens vi har den, men med en sånn fin og tykk islender så har Tore Kristian ingen fare når vinteren kommer.

 

Det ble tid til litt brodering denne helgen også.

Det går fremover, men det er fortsatt litt igjen før jeg kan starte på neste del.

Vi valgte å sjekke ut enda en bok av Ingvild Rishøy og lånte Vinternoveller på biblioteket. Tore Kristian leste en av de tre novellene mens jeg broderte. Det var en fin historie.

Det ble ikke tid til julefilm denne helgen, men vi så flere episoder i den danske julekalenderen Absalons hemmelighet. Jeg er veldig spent på hvordan det går.

Til slutt en liten hilsen fra Strikkedama, som var med på helgens spasertur.

Hun har mistet en sokk! Hun må nok få et nytt par til jul, tenker jeg.

Ah, hjemmestrikka sokker under juletreet! Det er jul det!

Kommentarer