6. julehelg 2022

 Det er sjette julehelg og mars er nesten over. Denne helgen har min bror bursdag, mange markerer Earth Hour og verden er ellers helt gal. Jeg må ta pause fra alle nyhetene innimellom. Det håper jeg at du også gjør, dersom du trenger det. Vi er heldige som kan kose oss med jul.

På fredagskvelden var skyene på himmelen veldig fine. Det så ut som om de var malt på, lag for lag. Det var ikke så lett å ta bilde av det. Jeg tenkte at hvis noen hadde malt dette, så er det ikke sikkert at folk ville ha trodd på at det var en realistisk gjengivelse av himmelen. Det er gøy når naturen tuller med oss.


Jeg gikk en tur på lørdagen også. Da gikk jeg langs min vanlige grusvei, med en liten avstikker inn i skogen. Bare et lite stykke fra veien. Det tar bare noen skritt, noen få meter, før verden ser helt annerledes ut. Jeg tok bilde av en stubbe. Jeg elsker stubber. De ser ut som egne miniverdener. Jeg skulle ha hatt med noen små mininisser og plassert på stubben. Det hadde blitt fint. I mange skandinaviske historier om julenissen, så bor nissen i skogen med familien sin. Sånn som i Snekker Andersen.


Jeg så også en katt i solen, en enslig hestehov i grøftekanten og et veldig grønt og et veldig grått tre som sto ved siden av hverandre. Jeg så også travle fugler, og jeg hørte fuglesang. Det var fint.

Andre vårtegn er alle vottene og luene som plutselig henger overalt. Det er sånn vi pynter til vår. Tore Kristian så en lue i nærheten av der vi bor, og tenkte at her har noen mista lua si. "Men vent nå litt, den ser kjent ut". Det var min lue. I stedet for å henge den opp på et gelender (det er en trapp med gelender like ved), så tok han den med hjem. Det er jeg glad for. Jeg håper at flere votter, hansker, luer og halser finner veien sin hjem.

Ellers har det skjedd litt ute siden forrige julehelg. En av våre naboer har kastet ut juletreet, og vi har beskjært et epletre. Det kan selvfølgelig hende at naboen har tatt ut juletreet for lenge siden, men det var denne helgen at jeg så det og tok et snikbilde av det. Jeg tok ikke bilde av epletreet, men det ble mye finere. Jeg hadde også tenkt å ta ned juleneket denne helgen, men naboen vår kom oss i forkjøpet. Hun ringte på en kveld tidligere i uka og lurte på om vi kunne ta det ned, siden det drysset så veldig ned på plattingen hennes. Det ordnet vi selvfølgelig. Så nå ligger det der på verandaen og venter på at vi skal kaste det et annet sted.


Det var gøy at det kom fugler på det. Kaiene besøkte det jevnt og trutt. 

På lørdagskvelden koste vi oss med litt julegodter og julefilm.


Vi så "A Castle for Christmas" på Netflix, med Brooke Shields og Cary Elwes, mannen som spilte helten i "The Princess Bride" og som var var selveste Robin Hood i "Robin Hood Men in Tights". Det tok en stund før vi klarte å plassere ham. Det var en helt grei film. Romantiske julefilmer er en egen sjanger, og denne hadde sjarm og koselige karakterer. Verdt å se hvis du liker denne typen filmer. Blånissene smakte forresten kjempegodt. Nam nam!

Apropos nisser, jeg jobber fortsatt med nissebroderiet. På søndagen leste Tore Kristian for meg og jeg broderte. Jeg rakk ikke bli ferdig med del fire denne gangen heller, men jeg håper likevel å komme i gang med del 5 neste julehelg.


Det blir stadig flere trær i bakgrunnen. Og hva er det vi ser i tomrommene? Flere nisseluer?

En av grunnene til at jeg ikke ble ferdig med broderiet var alle timene som ble brukt til puslespill i stedet.


Det er vanskelig! Et ordentlig utfordrende puslespill, vil jeg si. Forrige gang fikk jeg puslet det mørkeste brune og farger som skilte seg litt ut. Denne helgen konsentrerte jeg meg om grønnaktige brikker. Først sorterte jeg ut brikker med julelys, så fant jeg brikker med gullkuler på, deretter røde kuler. Jeg nistirret på bildet på puslespillokket og lette etter de rette kulene og de rette lysene for å plassere brikkene på rett sted. Sakte, men sikkert, så ble det et juletre. Litt mer peis og litt mer pusekatt ble det også. Det ser veldig varmt og koselig ut.

Denne helgen har vært veldig rolig, som du ser. Før jeg runder av, så vil jeg gjerne vise frem de fine dukkene vi fikk til jul. Det er tre måneder siden jul, og jeg koser meg fortsatt med alle de fine julegavene. Da vi ryddet forrige julehelg, så fant jeg ut at jeg ikke har lyst til å bruke dukkene som julepynt. Jeg vil at de skal stå fremme hele tiden. Nå står de på kista, gode og varme. Svigermor har strikket de fine klærne. 


Jeg vil tro de står på akkurat samme sted når desember kommer.

Vi får se om det blir noen ekstra sprell neste julehelg. Jeg har foreløpig ingen spesielle planer, annet enn puslespill og broderi!

Og kanskje litt fuglekikking og bildetaking av blomster i veigrøften. Kanskje jeg trykker feil og det blir selfie i stedet. Det har skjedd før.

Jeg ønsker deg en nydelig dag! Det er sikkert ikke så mange blomster ute akkurat nå, men det er helt sikkert andre spennende ting å se på!

Kommentarer