2. julehelg 2022

 Det er fortsatt januar, det er litt grått og blekt, men julehelgen setter farge på tilværelsen! Jeg er ganske klassisk, jeg liker rødt og grønt, men andre farger er også hjertelig velkomne! Den andre julehelgen fant sted 22. og 23. januar. Grå himmel, men opphold og fint føre på lørdagen, og på søndagen var det disig og asfalten var glatt. Jeg var ute en tur begge dagene. Juletreet har blitt borte siden sist, bare høyballene står igjen, men Babylon Pizza holder på julepynten en stund til. En morgen på vei til jobb så blåste det litt, og reinsdyrhodene nikket og ristet. Jeg smilte litt for meg selv, husker jeg. De er litt søte. Forleden jul stod de på taket, mens i fjor landet de på gelenderet og har stått der siden. Hele Vestby sentrum er under oppussing, kan man vel si, så Babylon Pizza holder for tiden til i brakker i påvente av at nye lokaler skal bli bygget ferdig. På bildene, i bakgrunnen, bygges det kulturhus.

Det blir jo spennende å se hvordan det blir. Der bilene står nå, skal det bli park. Jeg lurer på hvor juletreet skal stå når de kommer så langt.

Men selv om juletreet er borte for denne gang, så er det fortsatt julestemning å finne.


På lørdagen gikk jeg tur til Vestby kirke og jeg var en tur innom Bryggerhuset (øverste bilde til høyre). Bryggerhuset er et koselig bygg og de tre trærne ved broen er så fine. Ved siden av kirka finner vi Prestegården, og der var lyktene fortsatt pyntet med julenek. Det var et koselig syn. Jeg gikk også forbi en vei som heter Rødsveien, og det er jo ikke dumt for en som forbinder fargen rød med jul, sånn som meg.

Jeg gikk og så meg litt rundt ved Prestegården, egentlig på jakt etter fugler, og da fant jeg et juletre. 


Det står ikke til pynt lenger, men kanskje det har blitt et fint skjulested eller soveplass for noen av våre små dyrevenner?

Også må jeg bare vise fram noe av det jeg kjøpte på Bryggerhuset. Jeg glemte å si at Bryggerhuset er en garn- og tekstilbutikk. De har masse garn, stoff, broderingstråd og tilbehør. Jeg gikk innom for å kjøpe garn til et par votter som Christine har bestilt. Det ble selvfølgelig kjøpt litt bonusgarn også.


Jeg vet ikke hva jeg skal bruke det til, men jeg ser for meg votter, julevotter! Nå har jeg en del planlagte prosjekter, men det hadde vært gøy å prøve å lage noe før jul. Det må jeg notere meg bak øret.

Ellers går broderingsprosjektet sin gang.


Første bilde er så langt jeg kom forrige julehelg, bildet i midten er så langt jeg kom før denne julehelgen startet og bilde tre er helgens progresjon. Det går an å klikke på bildet og se det større. Hvis du ikke ser så stor forskjell, så går det bra. Det jeg har gjort er å brodere det meste av atterstingene. Atterstingene lager konturer, omriss eller detaljer. Hendene har fått fingre, og lysestaken kommer bedre fram. Det er fortsatt et par ting som mangler. Nissen trenger et fjes og jeg lurer på om det kanskje skal være noe på toppen av skapet. Hva tror du? Jeg tror at broderiet kanskje blir ferdig neste julehelg.

Jeg har ikke bare gått tur og brodert, jeg har kost meg masse med andre ting også.


Jeg og Tore Kristian har sett på film og serier. Blant annet en episode av Teskjekjerringa, eller "Gumman som blev liten som en tesked", som den heter. Det er en svensk julekalender fra 1967! Det er kjempegøy. På bildet øverst til venstre så har hun blitt liten og står inni et kjøkkenskap mens det kommer gjester til bursdagsselskapet hennes. Vi så også julefilmen "Four Christmases", men den var ikke mer enn sånn passe gøy. Nei, da var det mye artigere å legge puslespill! Jeg fikk to kjempefine puslespill til jul (1000 brikker, begge med motiv av Lisa Aisato) og dette fikk jeg av Mamma. Jeg ble ikke ferdig, men da har jeg noe å kose meg med i uken som kommer også. På nest siste bilde ser vi en illustrasjon og innholdsfortegnelsen i boken "The Christmas Pig" av J.K. Rowling. Det var en julegave fra Tore Kristian. På søndagen så leste han høyt for meg mens jeg broderte. Det var stas. Vaniljebollen er også julerelatert. Siden det ikke ble julelunsj på jobben til Tore Kristian grunnet "sånne greier som vi lever med for tiden", så fikk han gavekort til Morgenlevering.no i stedet. Det var snilt! Han måtte bruke det innen en viss dato, og da ble det sponset julehelglunsj på søndagen.

Boken Tore Kristian leser til meg, The Christmas Pig, handler om en gutt som har en favorittbamse. Nå har vi akkurat kommet så langt at bamsen har kommet på avveie. Stakkars gutt og stakkars bamse. På lørdagen så jeg en mistet bamse på parkeringsplassen nedenfor Prestegården.


Jeg ville hjelpe den, men den var frosset fast i bakken. Stakkars bamse og eier. Kanskje jeg går og ser etter den neste helg. Det skal være litt mildt så da løsner den forhåpentligvis fra bakken. Ellers er jeg veldig spent på fortsettelsen i boken!

Som jeg så vidt nevnte lenger opp, så kikket jeg litt etter fugler mens jeg gikk tur på lørdagen. Jeg tenkte jeg kunne dele bildene jeg tok.


Ved kirka så jeg dompap, et par hunnfugler. De gikk på bakken og lette etter mat. Fargene på bildet ser nesten feil ut, men det er altså en hunn, og de er ikke så røde som hannen, mer blekrosa og gråaktig, men veldig fine. I tillegg fikk jeg tatt bilde av kråke og kaier. Litt verre gikk det da jeg skulle ta bilde av byduene på Vestby mølle, for de lettet plutselig. Jeg tok et bilde likevel! Jeg tok også bilde av den døde fuglen som lå på den lille hageflekken vår. Det var en gråtrost som ikke kom seg unna en jeger tidsnok. Jeg vet ikke hva slags jeger, men det er mange katter her. Kattene synes jeg ikke synd i, de har som regel et hjem med tilgang til mat, men det finnes ville jegere og de trenger mat de også. Denne gangen var det gråtrosten sin tur. Stakkars liten...

Da nærmer jeg meg slutten for denne gang. Jeg har bare en ting til som jeg vil vise fram og det er denne duken.


Svigermor kom innom på lørdagen med et par votter som hun har reparert, og tok samtidig med denne fine duken! Brunt er fint og jeg er sikker på at jeg finner en fin plass til den til jul. Det var en hyggelig juleoverraskelse. Ekstra morsomt at vi fikk den mens vi hadde julehelg og at den har kirkemotiv, siden jeg allerede hadde bestemt meg for å gå bort til kirken akkurat denne dagen.

Det har vært en begivenhetsrik helg og jeg har kost meg. Jeg har allerede begynt å glede meg til neste julehelg! Da er det februar. Jeg liker februar. Og jeg er så spent på hva som skjer i boken og om jeg blir ferdig med broderiet! Vi får vente å se...

Kommentarer

  1. Hi Stina, I.m glad to read your advent blog. Facebook is blocked for Russia, so I can.t write you there. I.m not sure if you still check your email, so I sent you Christmas card by mail. If you have another email address please let me know. Nadya

    SvarSlett

Legg inn en kommentar