5. julehelg 2022

 Det er mars! Hestehoven blomstrer, meisene synger, joggeskoene er på og de to første sommerfuglene er observert. Det har vært en veldig fin helg med litt jul. Vi startet bra med åpning av fjorårets adventskalender. Sjokoladekalenderen fra Fazer gikk litt i glemmeboken. Etter hvert gikk det flere dager mellom hver gang vi åpnet. Sjokoladen var kjedelig og det var lite variasjon. Da vi plukket frem kalenderen på lørdag, var det fem luker igjen, inkludert hovedpremien: En deilig melkesjokolade.

Melkesjokoladen var god, men i år blir det noe annet. Vi fortsetter med tegnekalender og så får vi se om kalender nummer to blir med eller uten sjokolade.

Ellers begynner julepynten ute å se litt trist ut.

Katja så kaiene komme og forsyne seg av juleneket, så vi får fortsatt besøk. Da må det jo være litt godsaker igjen! Det får henge litt til.

På lørdagen dro jeg og Katja til Moss på byvandring. Vi ville se oss rundt i sentrumsområdet. Vi hadde selvfølgelig med kikkert i håp om å se både vannfugler og småfugler. Det startet bra med en liten gjerdesmett som hoppet rundt langs kaia. I tillegg så vi kråker, skjære, gråspurv, gråmåke, hettemåke, svartbak, stokkand, kvinand, muligens ærfugl et stykke unna, grågås, skarv, bydue, kjøttmeis, pilfink, dvergspett og Katja så kanskje en rødstrupe. Det er helt sikkert noen jeg har glemt også. Dvergspetten var stas, i tillegg så vi to stykker! Det var også i Moss at vi så de to sommerfuglene. De var like ved en helt grønn benk og fløy rundt sammen, og ikke langt unna hadde et ungt kjærestepar funnet seg en knaus å sitte på, med medbrakt mat og greier. Det var så fint og idyllisk.

Byvandringen var en kald fornøyelse, selv om solen skinte. Ikke la vi merke til noe julepynt heller. Men kanskje statuen leser en julefortelling? Og Moss finbakeri gleder seg kanskje til neste runde med julebakst? Den grønne benken passer sikkert fint til en sliten nisse som trenger en hvil og det kan jo hende at Musevisa var inspirasjonen til graffitien ved Moss helsehus? Jeg spradet rundt i min fine frostgrønne sekk og stokkandfruen gikk uten sekk. Jeg kunne kanskje ha sagt at det sikkert finnes noen som spiser and i jula, men det sier jeg ikke. Hun var bare så fin der hun gikk og lette etter mat og jeg måtte dele et bilde av henne også.

Vi fant kanskje ikke julepynt, men vi fant en skøytebane! Den ligger i sentrum, rett ved kirka og Rådhuset. Der er det også lekepark og mange fine benker å sitte på. Veldig koselig.

Paviljongen var pyntet med lys og vi så to jenter som skøytet. De er ikke med på bildene, men de er der. De sitter og hviler på en benk akkurat i det bildene ble tatt. Så gikk de litt til på skøyter etter det.

Vi ble kaldere og kaldere og mer og mer sulten, så vi dro innom Mega på Amfi-senteret for å finne oss litt mat. Der fant vi julegodter! Eller nei... Ikke helt. Vi fant julegodter i påskeforkledning!

Jeg er veldig glad i marsipan og synes det passer til både jul og påske, og skumgodterier smaker like godt året rundt, men påskekakemenn? Det har jeg aldri sett før. Så jeg må bare spørre: Hva synes DU om påskekakemenn?

Det ble ingen kakemenn på meg, men jeg kjøpte påskeskum, det gjorde jeg, selv om de glemte å nevne at fasten kommer midt imellom jul og påske på emballasjen. Ikke visste jeg at nissen kunne ri på sopelime heller! Men, hva er det ikke nissen kan? Han kan helt sikkert alt!

Senere på lørdagskvelden ble det godter, film og spill.

Vi så Lethal Weapon, eller Dødelig våpen som den heter på norsk. Jeg har sett den før, men det er så lenge siden. Jeg hadde glemt alt. Blant annet at det var jul. Filmen starter med en julesang til og med. Det var kjempegøy. Den kan fint bli en juletradisjon for min del.

Spillet var morsomt, kanskje litt enkelt nå og da, men det kan være fint det også. Det er et Escape Room-spill i brettspillform, der man løser gåter sammen for å komme videre i spillet. Vi var tre stykker som spilte, og det var passe. Vi hadde alle noe å gjøre og det var gøy å løse gåtene sammen. Vi løste mysteriet!

Neste dag, på søndagen, så ryddet vi. Vi hadde invitert svigerforeldrene mine og Katja til forsinket bursdagsfeiring, med kaffe og boller, og vi hadde ikke rukket å rydde ordentlig på forhånd. Det var så fint å få hjelp, og det ble så fint og ryddig! Julepynten, som fortsatt bare var halvveis nedpakket og som hadde stått og støvet ved en av bokhyllene i stua, fant endelig sin plass i esker og skap. Det var på høy tid. Det er litt flaut at det har stått så lenge, men av og til er det ikke så lett å ta tak i ting. Av og til trenges det en liten dytt og litt hjelp. Og plutselig sto vi der, i finstasen alle tre, i en ryddig leilighet som duftet kanelboller. Magisk.

Det var veldig koselig med selskap. Og det var godt med boller. Det er alltid stas å dekke på med finserviset også. Blomstermotivene er så søte. Og jeg fikk gave! Jeg fikk en kjempefin fuglebok og den fine gule blomsten med heklet potteskjuler. Og jeg fikk denne:


Et lite skrin med en nål. Så fine! Broderiet er det svigermor som har brodert en gang i tiden og skrinet har hun hatt siden hun var liten. Det er en dyrebar skatt, både skrinet og nålen.

Det var veldig hyggelig med besøk. Vi pratet og drakk kaffe og spiste boller og kake. Etter at gjestene hadde dratt, fant jeg frem julebroderiet. Det var så fint å sitte i nyryddet leilighet med håndarbeid i fanget.

Det ble litt fremskritt denne helgen også. Jeg broderer fortsatt på del 4 av mønsteret. Trær i bakgrunnen og litt himmel skal det også bli. Jeg er så spent på hva mer som dukker opp. Antakelig noen nisser til. Det ser sånn ut på silhuettene.

En begivenhetsrik helg er over. Om bare to uker er det jul igjen. Hvordan det gikk kan du lese om allerede i morgen.

General Grievous er pyntet og klar.

Er du?

Kommentarer