15. julehelg

 Det er 15. julehelg og datoene er 8. og 9. oktober. Det blir fler og fler høstfarger. Jeg gikk en tur på lørdagen og det var så mye pent å se. Jeg gikk også forbi en liten gjeng med folk som hadde plukket sopp. Jeg tror ikke de hadde plukket noen av de sortene som jeg så på min ferd.

De har fine farger da, de røde soppene. 

Forrige julehelg delte jeg flere fuglebilder. Jeg så noen fugler på denne spaserturen også, men siden det var trimtur så hadde jeg ikke tid til å studere dem så nøye, og i hvert fall ikke til å prøve å ta bilde av dem. Men det ble ett fuglebilde denne gangen også.

Jeg håper de ikke er eventyrlystne og går ut på veien.

Og nå en innrømmelse. Du husker fugleneket fra jula i fjor, som hang på verandaen i en evighet? Vel, det har nå ligget på verandaen i en evighet. Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle kaste det og så ble det liggende. Oppå et gammelt brett for sko. Jeg kom hjem fra jobb her en dag og så i nekets retning, og jeg så så mye grønt!

Jeg måtte jo gå bort å se, og tror du ikke at juleneket har begynt å spire! Hva skal jeg gjøre med det nå, lurer jeg på.

Og nå som jeg først deler litt av latskapen, så kan jeg jo dele en ting til.

Oppå haugen av kvist fra epletreet, ligger mer julepynt fra i fjor. Det er litt gøy å se hvordan tidens tann fungerer. En del av meg har lyst til å la det ligge. En annen del av meg skjønner at det kanskje er bedre å kaste det. Rydde litt. Vel, vi får se hva det blir til.

Er du flink til å sitte ute om vinteren? Jeg er ikke det. Jeg er glad i å være inne. Men det ser veldig koselig ut når folk deler bilder av vintermoro. Denne helgen var det så fint at det hadde vært koselig å sitte ute med noe varmt å drikke. Men det var koselig inne også.

Det er så sjelden jeg tenner telys. Det fungerer fint med elektriske jukselys også, men av og til gjør det seg ekstra godt med levende flammer. Det ble ekstra koselig med lunsj.

Ellers har jeg brodert! Tenke seg til! Jeg tror det er første gangen jeg har brodert siden... Juni? På denne tiden så jeg for meg at jeg kunne begynne på et nytt broderi, men jeg holder fortsatt på med det gamle.

Den gode nyheten er at jeg er helt ferdig med både del tre og del fem. Da er det bare fem deler igjen før broderiet er ferdig. Neste gang kan jeg begynne på del seks.

Mens jeg broderte så leste Tore Kristian til meg fra Tolkiens Letters from Father Christmas.

Boken inneholder åresvis med brev som julenissen skrev til Tolkiens barn. Tenk så fantastisk! Boken inneholder bilder av de håndskrevne brevene og tegningene som fulgte med noen av brevene. I tillegg er brevene gjengitt i trykt skrift sånn at det skal være lettere å lese. Tore Kristian ga boken til meg i julegave for mange år siden, men vi har ikke lest i den før nå. Jeg har sett på sosiale medier at noen har det som juletradisjon å lese denne boken. Det skjønner jeg godt. Jeg skulle ønske jeg hadde like god fantasi.

Helgens julefilm ble Reisen til julestjernen, filmatiseringen fra 2012. Jeg leste på Wikipedia at "Reisen til julestjernen" egentlig er et skuespill fra 1924.

Jeg synes filmen hadde noen fine elementer, men at den aldri ble bedre enn bare sånn passe. Det hadde sikkert vært gøy å se historien på teater. Hva synes du om Reisen til julestjernen, både den fra 1976 og den fra 2012?

Jeg ønsker deg en fortreffelig dag! Julen nærmer seg dag for dag og jeg håper du koser deg.


Kommentarer