17. julehelg

 Det er helgen 29. og 30. oktober!

Juleserviettene er byttet ut med skumle Halloween-servietter.

Det har vært en koselig helg. Jeg gikk blant annet tur med ei venninne.

Vi gikk litt lenger enn til dette treet. Noen ganger snur jeg her, andre ganger går jeg litt lenger. Det ble en tur på cirka 5 kilometer. På veien tilbake så gikk jeg bort til treet og kikket nærmere på stammen.

Det er så fascinerende. Hele dette treet rommer en hel verden bare i seg selv, med alt mulig slags plante- og dyreliv. Det er bare 17. julehelg, men jeg har allerede begynt å tenke på neste års juleblogg og lurer på om det skal bli en liten friluftsblogg. Det er så godt å være ute, samtidig som jeg synes det er så godt å være inne. Det høres jo fint ut med jul ute og kanskje det inspirerer meg til å dra på nye turer. Minst 24 turer i løpet av ett år. Hva tror du?

Det var ikke så mye jul ute denne gangen. Men inne har det vært jul!

Helgens julefilm ble Et førjulsmareritt. Den har jeg sett mange ganger før. Vanligvis ser jeg den nærmere jul, men jeg syntes den passet nå. Den handler jo i stor grad om juleforberedelser. Jeg tenkte det kunne være greit med litt inspirasjon. Filmen starter akkurat i det årets allehelgensaften er ferdig. Jack, gresskarkongen som hersker i Halloween-land, kjeder seg. Han er lei av det samme gamle. Men så oppdager han Juleland og bestemmer seg for å ta over årets julefeiring.

Jeg skulle gjerne hatt Jack's juleglede. Han er så glad og begeistret!

Jeg er begeistret over det nydelige motivet på dette puslespillet. Det er et maleri av Carl Larsson, du har kanskje sett det andre steder? Det er et nydelig bilde. Det er så mye hvitt på dette puslespillet at jeg måtte ta alle fargene først. For de som kjenner bildet fra før så er det ikke så vanskelig å kjenne igjen.

Neste blir vel busker og trær, men det er vanskelig det også. Et skikkelig utfordrende vintermotiv. Jeg hadde planer om å rekke både denne og et puslespill til før jul! Jeg er en uforbederlig tidsoptimist. Men vi får se. Det er fortsatt litt tid igjen!

Forrige gang nevnte jeg at jeg holder på med noen julegaver. Akkurat nå går det foran både julevotter og broderi. Jeg drister meg til å legge ut et bilde av hvor langt jeg har kommet.

Jeg strikker ikke så fort. Jeg tror jeg klarer cirka fem omganger i timen. Det er bare å stå på. Denne gangen hørte vi på lydbok. Vi hører på bok to av Harry Potter, lest av Stephen Fry. Jeg har lånt den via bibliotek-appen Libby. Det er et bilde fra appen lenger opp i bloggen. Det var litt ventetid, men gratis. Lånetiden er 21 dager. Det er veldig koselig. Tore Kristian har lest dem til meg en gang før, og nå hører vi på dem sammen. Jeg strikket og Tore Kristian spilte spill på mobilen. Det er fint å høre på lydbok sammen, for da gjør vi noe felles samtidig som vi gjør noe hver for oss.

Liker du å høre på lydbok?

Ellers har julefiltrene begynt å dukke opp på Snapchat!

Ho ho ho!

Jeg ønsker deg en strålende dag med nissestreker og nissegleder, men aller mest nissegleder.

Kommentarer