20. julehelg

 Den 20. desember er en tirsdag! Da skal jeg på julekonsert. Det blir spennende. Og et par dager etter det reiser jeg nordover. I skrivende stund, den 20. julehelgen den 19. og 20. november, har jeg akkurat kommet hjem fra en superkoselig helg hos lillesøster. Da jeg gikk hjem fra togstasjonen, så jeg at folk i nabolaget har begynt å sette fram adventsstaker og jeg så til og med et juletre. Så langt har ikke jeg kommet ennå, men det er ikke manko på julestemning av den grunn.

 

Hjemme hos Katja hadde jeg på meg julepysjamas mesteparten av tiden og Katja ga meg en adventskalender i førjulspresang! Jeg har ikke kikket på baksiden for å se hva som er inni. Jeg gleder meg til 1. desember!

Søsterhelgen startet på fredag. Da dro vi til Oslo sentrum, knipset noen bilder av julemarkedet på Spikersuppa ved Karl Johan og så dro vi videre til Det norske teatret. Der hadde de pyntet med utstilling i forbindelse med teaterforestillingen Snøsøstera, basert på boken med samme navn. Men det var ikke det stykket vi dro for å se. Katja fikk en opplevelse i bursdagspresang i sommer: Billetter til Are Kalvø toppar VG-lista. Det var morsomt. Han tok oss med på søken etter meningen med livet, fortalt gjennom ti sanger som har toppet VG-lista.

Da jeg og Katja kom hjem utpå kvelden, så googlet vi selvfølgelig hvilke sanger som lå på topp ukene vi ble født. Are Kalvø startet nemlig showet med sangen som lå på topp da han kom til. Jeg har allerede glemt hva det var. For min del var det "Words" med F.R David, og for Katja var det Madonnas "Papa Don't Preach". Nå må jeg bare huske å spørre mamma om dette er sanger hun hørte mye på. Jeg tror jeg tok opp "Words" på en kassett en gang, da jeg lagde kassetter med musikk fra radioen. Lite visste jeg at det var den sangen folk flest gikk å sang på i februar 1983.

På lørdagen var det strålende sol i hovedstaden, men fysj så kaldt. Vinden blåste gjennom marg og bein. Likevel dristet vi oss en tur ut til Frognerparken for å se på fugler.

 

Vi var ute og kikket så lenge vi klarte. Vi så kjøttmeis, blåmeis, kråke, skjære, bydue, kaie, gråspurv gråmåke, hettemåke, stokkand, toppand, krikkand, kvinand, sivhøne, gråhegre og skarv. Vi så til og med et ekorn!

 

Bildene viser kråke, gråspurv, ekorn, skarv og svømmende ender, i hovedsak stokkender. Katja hadde med kamera og fikk tatt flere fine bilder.

Så dro vi hjemover igjen. Først innom butikk. Der kjøpte vi blant annet marsipan. Så kjøpte vi pizza på Lofthus Damplassen og tok med hjem til Katja. En vegetarpizza med spinat og en med reinkjøtt. Det var veldig godt. Og vi drakk saft med julebrussmak.

 

Litt senere på kvelden tok vi fram julegodtet og så den nederlandske julefilmen Familie Claus, eller Julefamilien som den heter på Netflix. Den var helt grei. Alvene var morsomme og juledekorasjonene i filmen var veldig stemningsfulle. Det er sjelden jeg hører nederlandsk og det var veldig fascinerende å høre på. 

På søndagen var luften full av virvlende, lette snøfjon som ikke klarte å bestemme seg for om de skulle opp eller ned. Det la seg ikke på bakken, men det var veldig fint å sitte inne og se ut.

Jeg fikk strikket litt i helgen selv om jeg var på besøk. Jeg strikket sjal på toget, vott hjemme hos Katja og på den tidligere nevnte julegaven hjemme på søndagskvelden.

 

Det går sakte fremover med Christines votter, med julegaven og med sjalet. Sjalet er veldig lett å strikke, så det har jeg med meg på reise. Det er en fin pause fra alle de kompliserte mønstrene jeg strikker på ellers. Det blir ferdig når det blir ferdig. Julegaven håper jeg blir ferdig til jul, og helst Christine sine votter også. Det går fremover.

Sånn helt til slutt deler jeg dette bildet av en spøkefull statue utenfor Majorstuen barneskole.

 

Sånn ser jeg ut når jeg skal lurkikke på julegavene mine.

Det har vært en super helg! Neste helg er det advent allerede! Som tiden flyr! Jeg har kjøpt inn lys til adventsstaken, så jeg er ikke helt uforberedt.

Ønsker deg og dine en super dag!

Kommentarer