13. julehelg 2022

Endelig ble det lussekatter og Lucia-feiring! Safranen har ventet i skuffen i flere måneder. Jeg har sikkert sagt det før, men ordtaket "Bedre sent enn aldri" har alltid passet meg bedre enn "Ikke vent til i morgen, det du kan gjøre i dag". Selv om jeg av og til ønsker at jeg var flinkere til å gjøre ting med en gang. I dag passer det også bra å si "Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves". Det er søndag 18. september og lussekattene smakte like godt som de ville ha gjort om de ble bakt i juli.

Vi så på Teskjekjerringa mens vi spiste lussekatter. Det finnes en svensk julekalender om Teskjekjerringa fra 1967. I dagens episode hadde Teskjekjerringa kledd seg i luciadrakt og skulle overraske mannen med frokost og sang, selv om han ikke bryr seg om Lucia, eller sang. Men så ble hun lita som ei teskje og kaffekjelen begynte å koke. Heldigvis er hun en luring, så det ordnet seg til slutt. 

I tillegg til lussekatter så har vi kost oss med julinisser, sommerversjonen av skumnisser, og sett en kjempefin dokumentar om å lete etter snøleoparder.

Det er vanskelig å velge et favorittdyr, men for meg er snøleoparden kanskje favoritten. Jeg har alltid vært glad i kattedyr, og snøleoparden er muligens den vakreste av dem alle. I dokumentaren fikk vi også se en annen katt som jeg ikke kan huske å ha hørt om før. Pallaskatt, eller steppekatt. Den var søt den også.

I går, lørdag 17. september, var vi en tur i Oslo. Vi gikk innom Outland og de har allerede begynt å selge adventskalendere. De var så fristende!

Vi har tegnekalender, hvis vi klarer å tegne alle tegningene, og tenkte i utgangspunktet at det var nok. Men fristelsen ble for stor og en av disse kalenderne ble med oss hjem. Jeg hadde lyst på både Exit, Pokemon og Funko Disney, men Exit vant. Jeg er veldig spent. Jeg har spilt noen Exit-spill og de fungerer ganske bra. Kort fortalt så inneholder spillene gåter og mysterium som må løses på tid, og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan de har løst det i denne kalenderversjonen.

Jeg så også mange fine bøker på Outland. Jeg tok bilder av de fineste, i tilfelle jeg vil ønske meg noen av dem til jul. Hvis du kjenner noen som liker å lese, så vil jeg anbefale Vinternoveller av Ingvild Rishøi. Denne helgen leste vi ferdig den tredje og siste novella i boken. Boka var veldig bra.

Samtidig som Tore Kristian leste til meg, så startet jeg på et nytt prosjekt. En julegave jeg har planlagt siden starten av året. Jeg burde sikkert ha gjort ferdig noe annet først, men nå kan jeg veksle på. Det blir bra. Da er sjansen større for at gaven blir ferdig til jul.

Også må vi jo begynne å lese en ny bok!

Både jeg og Tore Kristian koser oss med bokserien om vampyrstrikkeklubben av Nancy Warren. Nå har jeg akkurat fått de tre neste bøkene i serien i posten. Jeg ble glad da jeg så at det var et juletre på fremsiden av neste bok! Jeg gleder meg til å lese den. Denne serien er det jeg som leser høyt, så vi må fortsatt finne en annen julebok til julehelgene våre. Vi får se hva det blir.

Jeg har fortsatt ikke brodert på månedsvis og det ble ikke sånn at jeg broderte denne helgen heller. Det ble strikking i stedet. Jeg hadde håpet at jeg skulle bli ferdig med julebroderiet tidsnok til å starte på et nytt, men nå vet jeg ikke lenger. Vi får se. Men selv om jeg ikke broderte, så har jeg tenkt mye på broderi. Jeg vet ikke hvor mange det er som drar på konsert og får hodet fullt av broderitanker, men det gjorde jeg på fredag.

Jeg og Tore Kristian var på Sentrum Scene i Oslo og så på Einstürzende Neubauten. Frontmannen, Blixa Bargeld, hadde på seg en grå dress og sølvglitter over øynene. Håret hans så sølvgrått ut i lyset. Det glitret i håret, over øynene, på dressen der sølvglitter hadde drysset ned. Alle gråfargene og glitringen fikk meg til å tenke at dette må jeg brodere. Hodet ble fullt av glittertråd og vanlig tråd og strektegninger og broderingssting. Det var en fin konsert. Veldig bra.

Juleåret ble ikke helt som tenkt, men jeg slapper av med en kopp kakao og tenker at det ordner seg. Jeg har laget en plan for julehelgene som kommer. Ikke hva vi skal gjøre, men når de skal være. Det blir jul nesten hver eneste helg. Her om dagen var det akkurat hundre dager igjen til jul, så det er på tide å begynne å lade opp og bygge opp forventninger og stemning. Jeg tror det blir koselig jeg.

Kommentarer