12. julehelg 2022

I skrivende stund er det søndag 4. september. Forrige helg skulle etter planen ha vært 16. julehelg. Nå prøver jeg å huske tilbake til 12. julehelg, som er den siste julehelgen vi hadde før sommerferien. Det er ikke alltid ting går som planlagt. Hva skal jeg gjøre nå? Det er vel bare å kjøre på, er det ikke, selv om jeg henger etter? Selv om det har gått to måneder uten julehelg og jeg henger etter med hele fire helger?

Så, hva skjedde egentlig? Hvor ble alle julehelgene av?

12. julehelg ble feiret søndag 26. juni. Vi spiste kanelgifler og så på Absalons hemmelighet. Jeg fant en støvete julepynt som jeg lagde da jeg feiret jul året rundt tilbake i 2018. Jeg syntes det var et morsomt tilbakeblikk.


Jeg broderte mens TK leste den andre novellen i boken Vinternoveller. Jeg husker at jeg syntes den var fin. Men også litt trist. Apropos Vinternoveller. I dag fikk jeg melding fra biblioteket om at et lån nærmer seg forfall. Jeg tror det er denne boken. I tillegg skylder jeg biblioteket femti kroner fordi jeg ventet for lenge med å forlenge lånet da lånet nærmet seg forfall første gangen. Men vi har fortsatt en novelle igjen. 


Jeg fikk ikke brodert så mye denne helgen, men det ble gjort framskritt. Og så oppdaget jeg noe jeg har glemt. Uff. Jeg som var så fornøyd. Her trodde jeg at jeg nærmet meg slutten av del fem og at jeg snart var klar for del seks, og så viser det seg at jeg ikke er ferdig med del tre! Del tre er nissen med skjegget, og han skal ha et omriss som jeg har oversett. Og omriss skal nissen få. Det er det ingen tvil om. Men jeg har ikke rørt broderiet siden denne julehelgen i juni. Mistet jeg julemotivasjonen på grunn av dette?

Neida, det er ikke broderiet sin skyld. Det stemmer at biblioteket venter på sine femti kroner og at nissen venter på noen ekstra sting, men det er sånt som skjer. Det som skjedde var at jeg prioriterte andre ting. Jeg hadde et sterkt ønske om å rydde leiligheten skikkelig, ta en ordentlig vårrengjøring, før sommerferien startet. Jeg hadde også lyst på 13. julehelg og lussekatter, men ryddingen kom først. Vi gikk grundig til verks og det ble veldig fint!


Hobbyrommet er et rom som alltid har vært mer roterom enn hobbyrom, men etter at vi var ferdige så ble det som å få et helt nytt rom. Over et halvt år etter forrige jul, så ble endelig adventsstaken pakket ned. Jeg elsker å sitte ved skrivebordet og skrive brev. Det er så godt å bruke rommet til noe annet enn lagring.


Alt av småplukk som skulle "gjøres senere" ble ordnet. Jeg vet ikke hvor lenge nederste rekke med juletegninger hang og slang, men nå henger de så fint igjen. Og vi fikk endelig vasket det fine julesengetøyet vi fikk til jul i fjor. Jeg gleder meg til å bruke det i desember!


Det ble ingen lussekatter i juli, men det ble veldig ryddig og koselig hjemme. Det gjorde så godt! Vi prøvde å få til en julehelg til og vi gjorde noen juleaktiviteter, men det ble liksom ikke noe å skrive om. Vi så ferdig Absalons hemmelighet i juli. Den var fin og endte godt. Og i første sommerferieuka la jeg puslespill! Jeg sorterte brikker 8. julehelg, om du husker, og i sommerferien kom jeg endelig i gang.


Jeg startet med det letteste, så det blir spennende å se hvordan det går videre...

Jeg fikk forresten en forsinket julegave av min bror tidlig i august. Det var et puslespill med julemotiv. Jeg skal ikke røpe hva det er, men det er helt klart puslespillet som kommer etter dette.

Etter sommerferien ble jeg syk med Covid, så hele august har egentlig bare handlet om å bli frisk og komme til hektene igjen. Det blir rotete når man er syk. Men det ordner vi fort, for det er ryddig i bunn. Det sørget vi for før sommerferien. Litt overflatisk rot ordner vi fort. Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvordan vi gjør det med julehelg. Men det skal vi finne ut av. Det blir juleblogg den 13. desember også.

Sånn helt til slutt, om du husker vottene jeg skulle strikke til Christine? De røde med hvite blomster? Nå er jeg endelig i gang med vott nummer to:


Mine egne julevotter og julebroderiet har ligget urørt en stund og det samme har Vinternoveller og pakken med safran i kjøkkenskuffen. Jeg får helt sikkert forlenge lånet en gang til. Hvis ikke får jeg levere den inn og låne den på nytt. Snart blir det lussekatter og novelle, med litt brodering av omriss attåt.

Har du noen fine sommerminner som det er koselig å tenke på midt på vinteren?
Jeg husker alle svalene som jeg så hver dag i sommerferien nordpå, hvordan de fløy og at de minste ble matet mens de satt på strømledningene. Gråfluesnapperne var også aktive og morsomme å se på. Det var fint.

Kommentarer