8. julehelg 2022

Som nevnt, sunget og spøkt med så mange ganger før: jula varer helt til påske. Nå har påsken vært. De fleste synes det er litt tidlig å begynne å feire neste jul, selv om flere og flere synes det er gøy med litt jul i juli. Jeg hadde en fin påske og jeg koste meg med fugleturer, tegneserier og film. Jeg er likevel klar for nye julehelger fremover. Det er jo ikke fjorårets jul jeg feirer, og kanskje ikke årets jul heller. Julehelgene er som små minifeiringer i seg selv og sine helt egne frittstående julemarkeringer. Denne helgen er det 23. og 24. april.

Jeg gikk en tur og så litt på naturen. På bladene som spretter frem.

Det er fantastisk hvordan naturen fungerer. Hvordan den legger seg til å sove for så å våkne til liv igjen. Men det er ikke alle som sover. Fuglene sover ikke. De jobber hardt hele vinteren og enda hardere når våren kommer. Jeg var så heldig å se dompap og rødstrupe mens jeg var ute og gikk.

Mange forbinder dompap med vinter for da kommer de gjerne og spiser av fuglebrettet. Om våren og sommeren holder de mye til i skogen og vises ikke like mye. For andre er dompap en helårsfugl. Men uansett om det er sommer eller vinter, jeg elsker å se på fugl og jeg liker å pynte med fugledekorasjoner. Både dompap og rødstrupe er en gjenganger blant julepynten og det var gøy å se dem sammen mens jeg var på tur. Det passet ekstra godt siden det er julehelg. Og som om det ikke var nok, jeg så ekorn også!

Ekornet hadde funnet seg en kongle eller lignende. Den var så søt.

Julehelgen var ellers rolig. Jeg broderte litt.


Og jeg sorterte brikker til neste puslespill.


Vi så en julefilm.


Jeg ble lest for og jeg leste en tegneserie.


Vi er ferdig med The Christmas Pig! Den var veldig fin. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk, men jeg ble overbevist underveis. Det er en veldig fin julefortelling og jeg anbefaler den. Nå er jeg spent på hva vi skal gjøre neste helg. Hvilken julebok skal vi lese da?

Ellers leste jeg en tegneserie jeg har hatt liggende. Den heter Edelgran og er skrevet av Fredrik Di Fiore og tegnet av Geir Moen. Jeg synes Geir Moen er veldig flink til å tegne. Boken handler om en uheldig kar som roter det til med årets juletre. Han prøver å redde jula ved å finne et nytt tre og roter seg bort i alt mulig rart mens samboeren sitter hjemme og lurer på om forholdet deres er verdt å redde. Den var morsom og også en fin julehistorie.

Julefilmen vi så, Love Hard, er en ganske ny julefilm i kategorien romantisk julekomedie. Nå har vi sett en del av disse romantiske filmene i det siste. Sjangeren blir bare mer og mer populær, men kvaliteten på dem varierer stort. Jeg synes vi har vært heldige med dem vi har valgt ut så langt, og denne synes jeg var søt, morsom og fin. 

Jeg innledet med å si at hver julehelg er en ny jul, og jeg beskrev hvordan det spirer og gror der ute i naturen. På plattingen fortsetter fjorårets juleoppsats å falme. Jeg tror det er på tide å si farvel.


Jeg gleder meg til neste julehelg. Til å se hvordan julebroderiet utvikler seg, til å komme i gang med neste puslespill og til å finne ut hva Tore Kristian skal lese til meg. Da har det blitt mai! Juleåret går fort.

Har du forresten noen nye juletradisjoner som har kommet i voksen alder? Tradisjon og nostalgi står veldig sterkt i julen, men tradisjon kan være så mangt. Kanskje noen nye kommer til. For meg har denne bloggen blitt en tradisjon. Kanskje det er fordi jeg synes det er litt vanskelig å ivareta julestemningen nå på våren, at det er derfor jeg lurer på hva som finnes av nye tradisjoner. Del gjerne, så kan jeg bli inspirert til neste år!

Ønsker deg en nydelig dag!

Kommentarer