10. julehelg 2022

Det er fortsatt mai og denne helgen så jeg knopper på liljekonvallen. Det er en nydelig blomst. Jeg elsker dem! Tore Kristian ble med og gikk tur og det var veldig koselig å gå sammen. Vi traff på en nysgjerrig pusekatt også.

Denne helgen viser kalenderen at det er 21. og 22. mai. Om et par dager er det akkurat 7 måneder til julaften. Mai har vært litt tung. Kanskje jeg fikk vinterdepresjon på etterskudd? Jeg har ikke orket å gjøre så mye. Gåturene ble kortere og sjeldnere, strikkingen dabbet av. Derfor var det ekstra godt at Tore Kristian ble med på tur denne helgen. Og fordi det var julehelg, så fulgte jeg litt ekstra med på omgivelsene mine i tilfelle noe "julebloggverdig" skulle dukke opp. Og det gjorde det.

Jeg synes nemlig denne røde soppen er ekstremt julebloggverdig. Det er en fin stubbe med en fin sopp. Naturen er fascinerende. Og blir det ikke bevist gang på gang at naturen gjør underverker for tungsinn? Den beste medisinen er turer i skog og mark, sies det. Tidligere i uka ville jeg ha gått rett forbi denne perlen, om jeg i det hele tatt hadde tatt meg bryet med å gå. Selv om tungsinnet satt i en stund denne gangen, så løsnet det litt denne helgen. Jeg fikk til og med lyst til å strikke, og det har jeg ikke gjort på flere uker.

Jeg satte i gang med et nytt prosjekt, for det var det jeg hadde lyst til. Det skal bli et par julevotter. Garnet og oppskriften har jeg hatt liggende i flere år. Vottene jeg strikker blir ofte litt store, så jeg startet med litt små pinner. For små, viste det seg. Jeg kom så langt som du ser på bildet. Planen er å rekke opp og starte på nytt med pinner i en størrelse større. Jeg er ikke lei meg av den grunn. Tvert i mot. Jeg gleder meg til å komme i gang på nytt, for disse vottene er til meg selv og jeg tror de kommer til å bli kjempefine!

Jeg fikk brodert litt også. Brodering tar tid. Jeg tenkte jeg skulle bli ferdig til sommerferien. Nå håper jeg at jeg blir ferdig til jul.

Samme når det blir, så tror jeg det blir fint.

Mens jeg broderte så fortsatte Tore Kristian å lese "Stargate" til meg. Det er en kort bok, så vi leste den faktisk helt ferdig.

Jeg må innrømme at jeg ikke er så begeistret for slutten, men jeg likte alt annet. Jeg likte historien, språket, karakterene, måten det ble fortalt på, stemningen. Og kanskje jeg kan like slutten også hvis jeg lar den få litt tid. Kanskje. Det finnes andre gode historier jeg ikke liker slutten på også. Piken med svovelstikkene for eksempel. Men ikke la deg skremme av meg! Jeg anbefaler å lese den om du ikke har gjort det allerede. Forfatteren skriver egentlig mest noveller, og hun har en bok som heter "Vinternoveller". Jeg så noen anbefale den i et forum på nettet. Personen som anbefalte den skrev at "om du ikke liker slutten på Stargate så anbefaler jeg Vinternoveller". Jeg tenkte jeg skulle se om biblioteket har den. Men hva i alle dager skal vi lese neste gang?

Ellers så så vi en julefilm denne helgen også. Og ikke bare det! Vi begynte å se en julekalender.

"Absalons hemmelighet" er en dansk julekalender fra 2006. Den er veldig godt likt. Siden vi ikke er på vanlig adventskalendertid så så vi like greit sju episoder i et jafs. Det var koselig. Jeg gleder meg til å se mer! I tillegg så vi julefilmen "Fatman" som nylig har blitt lagt til på Netflix. Mel Gibson spiller en sliten julenisse med pengeproblemer. Jeg har ikke hørt gode ting om den. Kritikkene har vært lunkne. Både jeg og Tore Kristian så den uten forventninger og vi ante egentlig ikke hva vi skulle få se. Nå har jeg sett den og jeg likte den veldig godt. Så godt at den havner på listen over julefilmer som jeg har lyst til å se i jula. Det er ikke verst. Den er litt grå og dyster, men det passet og jeg likte stemningen. Det blir neppe noen oppfølger, men jeg skulle gjerne ha sett en!

Og til slutt noen visdomsord fra introsangen til den danske julekalenderen:

Der sker ting, som ikke skulle ske,
men er det sket, så er det det.
Er der noget du ikke fik gjort?
Så gør det nu, livet er så kort.
Og hvis du har et ønske i dit hjerte, min ven,
ja, så ønsk det nu, for du kan ikke gå tilbage igen.


Jeg ønsker deg en nydelig dag!

Kommentarer