4. julehelg 2022

 Overgangen mellom vinter og vår er en smårar tid. En dag snør det og neste dag er det strålende sol og snøen som falt dagen før er borte. Her på Østlandet blir det stadig mer vår. Jeg har begynt å bruke joggeskoene mine, og det er så deilig. Om bare et par dager er det mars og jeg er veldig spent på om det begynner å dukke opp trekkfugler snart.

Denne helgen er det kombinert bursdag- og julehelg. Jeg fyller hele 39 år! Julehyggen startet allerede fredag kveld da jeg hentet en pakke fra Frankrike. Det var en forsinket julehilsen fra min franske brevvenninne. Jeg tror hun liker julen enda litt mer enn meg.

Hun kaller seg My French Christmas Spirit på Instagram. Hun sendte meg et julekort og kjempegode drops som lages på en fabrikk ikke så langt fra der hun bor. Jeg ble kjempeglad! Jeg synes det er lite drops i de norske butikkene, enda så godt det er.

Det er ikke så ofte at bursdager faller på helg, og denne gangen ble det på en søndag. Vi startet feiringen allerede dagen før: På lørdagen dro jeg og Tore Kristian til Oslo for å feire bursdagen min sammen med Katja.


Med meg i sekken hadde jeg en gave til Katja! Mamma sendte meg bursdagsgaver i posten, og sammen med gavene til meg så lå det ved en gave til Katja også. For en koselig overraskelse! Jeg er spent på om jeg får gave når det er Katja sin tur til å ha bursdag. Ellers har jeg blitt veldig glad i denne sekken som jeg fikk i julegave av Mamma. Jeg har aldri hatt en Fjällreven-sekk før, men har alltid syntes at de er veldig fine. Denne sekken har fargen frostgrønn. Så nydelig! Også er det gøy å gradvis ta i bruk gavene jeg fikk til jul. Jeg har fortsatt mange fine ting liggende som jeg gleder meg til å bruke.

Jeg, Tore Kristian og Katja møttes på Nydalen. Vi startet dagen på kafe før vi gikk et stykke nedover Akerselva for å se på fugler.


Vi fikk se svarttrost, blåmeis, kjøttmeis, gråspurv, måker, duer, stillits, grønnsisik, stokkender og en spurvehauk. Jeg har alltid følt meg usynlig i byen og trives med det, men når man tar frem kikkert og blir stående og glo opp i trærne, da er man plutselig ikke så usynlig lenger. Tvert i mot. Det var flere som lurte på hva vi sto og så på. Blide og hyggelige folk.

Forresten, ligner ikke bygget på bildet nederst til venstre et pepperkakehus? Det synes jeg.

Her kommer noen ekstra bilder som oppsummerer dagen. Kafeen på Nydalen var en Baker Hansen. Etter fugleturen dro vi til Vega Scene som ligger i Hausmannsgate, ikke langt fra Blå og Strykejernet kunstskole. Vega scene er forholdsvis nytt, det fantes ikke da jeg bodde i byen. Men nå finnes det, og de viser film.Vi så den nyeste Wes Anderson-filmen, the French Dispatch. Etterpå dro vi innom en godteributikk som ikke hadde tatt bort juleskiltene sine, og vi fant oss et sted å spise.


Jeg fikk kjempefine bursdagspresanger fra Katja! En magnet med Hufsa på, og papirlommetørklær med vintermotiv. Jeg fikk også en bok og en boks med jord og solsikkefrø. Og to kjempefine og praktiske esker til å sortere småting oppi.

Det var en veldig fin tur til Oslo, men det var kaldt. Etter å ha blitt mette og litt varmere dro vi videre til neste aktivitet, nemlig Escape Room. Det er veldig gøy og flere år siden sist. Konseptet er enkelt, vi blir låst inn i et rom og må løse gåter for å komme oss ut. Vi har en time på oss. Sånne rom har gjerne forskjellige temaer og bakgrunnshistorier, og siden det er julehelg så valgte vi et rom med vintertema.


Ikke la dere lure av sverdtronen. Det var ikke et Game of Thrones-rom. Rommet heter Isriket og det er opp til oss å stoppe iskongens planer om evig vinter. Vi klarte det og verden er trygg! Men lite visste resten av gjengen at i øyeblikket jeg satte meg ned på tronen med iskongens krone på hodet, så begynte min egen plan for Isriket å ta form. Det er bare rett og rimelig at jeg blir isprinsesse og herskeren over vinter, is og snø. Det vil være jul hver eneste dag og alle må komme med gaver til meg! Buahahaha!

Det var en kjempekoselig dag!

Vi dro hver til vårt og mens Katja oppsøkte varme i sitt hjem, så oppsøkte jeg varme i mitt hjem. Tore Kristian er alltid varm, men i kveld kom sokkene bare halvveis av og det sier sitt.


Så ble det søndag!


Det var en dag verdig en (is)prinsesse! Vi hadde masse godt å spise, vi så masse tegnefilm, jeg fikk kjempefine gaver og vi gikk en tur i det fine været.

Flere av gavene var pakket inn i julepapir, det er jo julehelg tross alt. Vi så Askepott, Disney-tegnefilmen. Det er ikke en julefilm, men en av delene fra Disney-kavalkaden på julaften som jeg liker best. Det var gøy å se den igjen, den er veldig morsom. 


På kvelden så vi the Chronicles of Riddick. En av mine guilty pleasures. Jeg storkoste meg.

Midt på dagen ble det også litt lesing i The Christmas Pig og jeg fikk kommet i gang med neste broderi.


Dette broderiet startet jeg på i høst. Det er et hemmelig broderi. Jeg fikk stoffet og trådene og deretter ble  mønsteret sendt til meg på e-post del for del, en gang i uka. Jeg har kommet til del 4 av 9. Det gikk egentlig veldig bra, men så ble jeg veldig plaget med det ene øyet mitt og jeg måtte ta en pause i broderingen i tiden frem til jul. Nå er jeg i gang igjen! Et broderi er ferdig, og jeg er allerede i gang med neste. Jeg broderte bare en tråd i dag og progresjonen er knapt synlig, men fremskritt er fremskritt. Det øverste bildet viser hvor langt jeg kom i høst, mens det nederste bildet viser helgens progresjon. Neste julehelg skal jeg bli ferdig med resten av del 4 og så håper jeg at jeg får tatt en del per julehelg. Det skal være mulig hvis jeg broderer litt i ukedagene også. Det ser jo veldig pent ut. Jeg er spent på hvordan det blir til slutt.

Og det var den fjerde julehelgen.

Jeg runder av med et bilde av fastelavnsris, for det var fastelavnssøndag denne helgen. Riset kjøpte jeg av sanitetsforeningen, men fastelavnsbollene fikk være i fred. Vi koste oss med vafler i stedet. Om ikke mange ukene skal jeg bruke riset som påskepynt. Det blir stående fremme og pynte opp skjenken frem til da. Fjærene er hvite og lilla. Kanskje det kan brukes som adventspynt også?

Kommentarer