14. julehelg

 Det er helgen 24. og 25. september og vi feirer 14. julehelg!

Katja har vært på besøk og vi har gått tur i det fine høstværet.

Fargene er så nydelige.

Vi hadde med kamera i tilfelle vi møtte på noen fugler. Vi så noen og hørte flere, men ingen var spesielt interessert i å bli fotografert. Bare denne kjøttmeisen lot seg avbilde.

Kjøttmeiser er veldig fine.

I år har jeg ikke matet fuglene i i løpet av sommeren. De får som regel mat året rundt, men ikke i år. Tidligere i uka vasket vi materne og fylte på. Det tok ikke så veldig lang tid før fuglene var på plass igjen.

Kjøttmeisen er veldig ivrig, blåmeisen likeså. Spettmeisen er også innom og henter mat som den gjemmer vekk til senere og jeg har sett flaggspett og pilfink også. Det er så koselig og jeg merker jeg har savnet fuglelivet i vinduet.

Vi mennesker må også ha mat. Siden vi hadde besøk så passet vi på å dekke på litt fint, spesielt til søndagsfrokosten. Det var gode saker. Det var ikke lørdagsmiddagen (bildet øverst til venstre). Vi skulle prøve noe nytt og det endte med at alle tre savnet den vanlige tacoen vi bruker å ha på lørdager. Men det gikk greit det også, for da var det mer plass til lørdagsgodterier.

På søndag fikk vi middag hos svigers. De inviterte oss på fårikål og vi takket ikke nei til det. Det var godt og koselig. Og så hadde de så fine servietter med rødstruper på.

Svigerforeldrene mine har en fin hage med mange trær. Der er det masse fugleliv.

Det hender jeg bare blir stående å se ut av vinduet en stund når jeg kommer på besøk.

Det er ikke så mye fuglesang å høre for tiden, selv om det er mange fuglelyder. Og kanskje mange har begynt å bytte ut sommerens glade poplåter med mer vinterlige toner. Jeg liker å se på musikaler. Helgens julefilm ble derfor Jingle Jangle som ligger ute på Netflix. Jeg har sett den en gang tidligere og synes den er veldig søt og fin, med mye varme og humor og fine musikalnumre. Barna er veldig flinke og Forest Whitaker spilte sin karakter veldig bra.

Dette er en julefilm jeg godt kan se flere ganger. Katja hadde ikke sett den før. Jeg tror hun likte den ganske godt.

Det ble ikke høytlesing eller håndarbeid denne helgen. I stedet lagde vi planer. Vi har mye å glede oss til i tiden fremover. Vi skal på konserter og første helgen i desember skal vi på helgetur sammen, både jeg Tore Kristian, Katja og kjæresten.

Det jeg fikk gjort var å sy inn noen tråder i et forsinket strikkeprosjekt. De må være klare til onsdag.

Mamma skulle få disse pulsvarmerne til bursdagen sin. Nå blir det en forsinket bursdagspresang som jeg tar med når jeg reiser nordover om noen dager. Jeg håper hun liker dem! Hun kunne ha fått dem tidligere, i posten, men fant ut at jeg kan jo gi dem til henne personlig når jeg kommer hjem! Det var lurt.

På tirsdagen som kommer har Tore Kristian bursdag, så på søndagen bakte jeg kake. Jeg satte i gang litt sent så vi rakk ikke å spise kake sammen før Katja måtte dra. Hun fikk med seg en kakebit hjem.

Jeg har laget penere kaker, men heldigvis var det ikke noe å si på smaken. Den smakte godt!

Og sånn ble julehelgen den siste helgen i september. Mange fugler trekker sørover nå som det gradvis blir kaldere. Noen fugler blir igjen. Det er mange som mater vinterfuglene våre og jeg anbefaler det på det sterkeste. Det er terapi, rett og slett, å se på fugler.

Etter hvert som man følger med så blir de lettere å kjenne igjen. Det blir gøy å kunne navnene på dem. Det er ikke alle som har mulighet til å mate fugler, men det er mulig å se på dem likevel. De er overalt.

I dag ønsker jeg alle en fuglerik jul (med mindre du er redd for fugler, da håper jeg de holder god avstand)! Å ja. Det er en søt liten fuglefilm på Netflix som kom i fjor. Laget av Aardman, samme selskap står bak Wallace & Gromit. Det er en julespesial på 30 minutter og den heter Robin Robin. Robin betyr rødstrupe. Hvis det er mørkt ute og for sent til å se på fuglelivet, så finnes det alltids en mulighet på TV eller internett. Kos deg ^_^


Kommentarer