7. julehelg 2022

Det er april! Det er vår! Det har vært kaldt og litt snø i luften, men fnuggene smeltet fort og la seg aldri ordentlig. Her i Vestby er det stort sett fri for snø (med unntak av noen steder her og der hvor det tiner ekstra sakte). I stedet for snø har vi snøklokker.

Den sjuende julehelgen ble feiret 9. og 10. april. Julestemningen sitter litt langt inne, det må jeg innrømme, men sånn kan det være i desember også. Det er ikke alltid stemningen kommer. Vi har hatt en fin helg med bursdagsfeiring og litt jul. Tore Kristian sin niese fylte 16 år i februar og det feires nå. Vi var på Don Pablo's pizza i Ski. Det var god mat og hyggelig atmosfære. De hadde dessverre ikke mulighet til å servere dessert, men siden det var bursdagsfeiring så fikk vertskapet lov til å ta med kake som vi spiste der. Don Pablo's spanderte kaffe.

På veggene hang det kunst til salgs, sånn som maleriet med nordlyset til høyre. Maleriene var fine, men favorittveggen min var likevel "Don Pablo's kunstvegg". Jeg kan ikke huske å ha sett en sånn vegg på et spisested før og jeg syntes det var så koselig med alle barnetegningene. 

Med unntak av nordlyset på veggen hos Don Pablo, så var det lite som lignet på jul, vinter, frost og sne. Jeg hadde på en sommerfuglkjole og Tore Kristian var årstidsnøytral med sin t-skjorte med Mario på. Det går bra. Jul er vel det siste noen tenker på når de er på bursdagsfest i april. Og forresten, de som har bursdag i desember synes kanskje det er hyggelig at bursdagene feires uten hint av jul? Jeg tror likevel at jeg skal snikpynte meg med litt jul neste gang julehelgen kombineres med andre aktiviteter. Kanskje et smykke med julemotiv eller et hårstrikk med nisse.

Som sagt, så ble det litt jul denne julehelgen også.

Jeg er nå ferdig med del fire av det hemmelige julebroderiet og jeg er klar for del fem! Det var mest himmel som sto igjen på del fire, så endringen fra forrige helg er ikke så stor. Vi får se hva som skjer neste gang. Jeg synes broderiet inneholder masse allerede, men det er fortsatt seks deler igjen. Hva blir det neste, mon tro? Jeg gleder meg også til å høre mer i boken til J. K. Rowling om julegrisen. Det er veldig spennende nå. Jeg kan dessverre ikke røpe noe, du må nok heller lese den selv.

Ikke bare nådde jeg en milepæl i julebroderiet, men jeg fikk tid til å pusle ferdig julepuslespillet også!

1000 brikker med kos og hygge. Det ble fint. Jeg gleder meg allerede til neste! Ser det ikke koselig ut? Peis, juletre, julegaver og kjæledyr. Det ser ut som om de har det fint i peisvarmen, med hver sin seng.

På lørdagskvelden så vi en julefilm på Netflix, Nollywood-filmen "En nigeriansk jul". Jeg synes den var underholdende og koselig. Det er gøy å se noe annet. Har du sett den? Hva synes du? Jeg synes Tony Torpedo var en fin karakter. Blid og glad og med et veldig beskrivende navn. Han holder også det han lover. Det står det respekt av.

Vi så også "Lego Star Wars Holiday Special" på Disney + og det var ikke like interessant. Den hadde noen småmorsomme øyeblikk, men det var ikke nok. Det er uansett morsomt å se nye julefilmer og julespesialer. Å se på nye ting øker sjansen for å finne nye favoritter. Har du tenkt å se på noe nytt i år? Har du noen nye favoritter?

Før vi runder av, så vil jeg dele dette bildet av en julebrus som har sett bedre dager.

Vi kjøpte den på våren i 2018, en av dagene vi feiret jul. For eventuelt nye lesere, så er dette andre gangen jeg og Tore Kristian feirer jul gjennom hele året. Første gang var i 2018 og det var kjempegøy. En vakker vårdag var vi innom Holdbart, en butikk i Vestby som selger varer som går ut på dato. Et bra sted med mye forskjellig og et utvalg som varierer med sesongene. Nå, fire år etter kjøpet, har flasken gitt opp og mistet formen sin. Sånn kan det gå. Etiketten er fortsatt like fin! Jeg vet ikke hvorfor vi ikke smakte på den. Kanskje det var fordi vi syntes etiketten var så fin. Den har stått i en hylle på stua helt til nå. Kanskje vi må ut på tur og se om vi finner nye flasker?

Det var det for denne gang. Jeg håper du har en nydelig dag! Vi ses igjen neste julehelg, som på magisk vis er allerede i morgen. Hurra!

Kommentarer