9. desember 2021

 På jobb i dag så snakket vi litt om spill. Kinasjakk, stigespill og yatzy (maxi yatzy for min del, med brikker for å spare terningkast). Trivial Pursuit ble også nevnt. Sistnevnte har jeg og søsknene spilt en del de siste gangene vi har samlet oss hjemme. Jeg blir alltid litt motvillig med, men så er det gøy når vi kommer i gang. Jeg og Tore Kristian har mange spill. Ikke alle er like morsomme, men vi er ikke så flinke til å sette oss ned med de morsomme spillene heller. Det hender vi tar oss sammen og setter av tid, og da er det alltid like gøy. Med unntak av Monopol. Det spiller vi ikke lenger. Ikke siden jeg begynte å gråte fordi jeg ble så frustrert over å gå konkurs. Spill kan vekke mange slags følelser.

De spillene vi har spilt flest ganger i nyere tid, av de vi eier selv, er nok Kaleidos, Listography, Lord of the Rings, Ticket to Ride, Wingspan og T.I.M.E Stories. Kaleidos er et veldig fint spill for flere, og mange kan spille på lag. Vi får 10 bilder hver med mange detaljer, og så trekker vi et kort med en bokstav, og så må vi skrive ned så mange ting som mulig på bare ett minutt. Vi har spilt det via Skype også. Uansett hvilket spill vi spiller, så er vi veldig snille. Vi kommer med tips og hjelper hverandre. Sier unnskyld når vi ødelegger for hverandre. Vi er sikkert ikke så morsomme å spille med for de som har et sterkt konkurranseinstinkt. Wingspan har blitt en av mine favoritter. Ikke bare fordi fugletegningene i spillet er veldig fine, men fordi det er gøy å spille også. Og jeg og Tore Kristian har hatt det veldig gøy med T.I.M.E Stories som er et samarbeidsspill. Har du noen spill du liker veldig godt? Og er det noen spill du liker spesielt å spille i julen?

Dagens tegning var det jeg som fikk! Tore Kristian har tegnet to karakterer fra tv-serien Steven Universe, som har vært en favoritt her hos oss.

Vi har ikke fått sett serien ferdig og jeg håper vi får sett de siste episodene en eller annen gang! 

Nå har jeg vært et par dager på kontoret igjen, og da ser jeg ikke mye fugl. Nesten ingen. Men jeg vet at det kommer fugler på besøk hjemme, selv om jeg ikke ser dem. I fjor vår fikk vi en ny gjest. Det er ikke så mange forskjellige fugler som kommer og spiser av mine matere, så det er alltid gøy når det skjer noe nytt. Jeg trodde de ville slutte å komme, men de har vært faste gjester siden. Naboen mater om vinteren, og det hjelper nok på, for hun har mer mat og maten er nærmere bakken, så da er det lettere å få spist mye når dagene er så korte. Dagens fugl er en spurv, en nær slektning av gråspurven. 
Det er en del fugler som har fått litt rare navn. Navn som ikke passer med hva slags type fugl de er. Fink er en type småfugler, og spurv en annen. Denne søte fuglen heter pilfink, men er altså en spurv. De kan være litt snarlik gråspurven, men man kan kjenne dem raskt igjen på det brune hodet og den svarte flekken på kinnet. Gråspurven har grått hode og ingen kinnflekk. 

Pilfinken lager litt trøbbel i materne mine av og til, for i stedet for å plukke med seg solsikkekjerner og spise dem i et tre, så kan de finne på å legge seg til rette i materen sånn at ingen andre får noe. Det hendte et par ganger i vår at skjæreparet som bor i nærheten så pilfinkene inni materen og kom og forsynte seg med pilfink i stedet for frø. Det var lite hyggelig. Jeg er glad i skjæra jeg, men de skal ikke få komme her og hente småfugl så lett som bare det i vinduet mitt! Det virket som om det ble slutt på det, men om det skjer igjen så må jeg finne på noe lurt. For det går ikke. Nei, pilfinker, gjør som meisene! Hent mat og slipp de andre til.

Det har vært en rolig kveld med tegning og blogging og julekalender på TV. Nå er det nesten helg og da gleder jeg meg til å få gjort enda litt mer. Jeg kommer dessverre til å se uklart igjen for jeg må ta mer atropin (dråper som utvider pupillen), så strikking og brodering må fortsatt vente. Jeg hadde så lyst til å legge et puslespill. Kanskje det også må vente litt. Da får det bli brevskriving og innpakking av julegaver i stedet. Og kanskje litt kabal?


Mobilen har liksom overtatt så mye. I hvert fall for min del. Jeg la masse kabal før. Det er et supert tidsfordriv. Det er sikkert bedre for øynene enn lys fra mobilen også. Og vi har kortstokker nok. En liten samling faktisk. Denne stokken er nyeste tilskudd. Så om man ikke har noen å spille spill med, så finnes det mange kabaler man kan legge alene. Jeg har et par favoritter som jeg liker å legge. Har du?

Jeg håper du har hatt en super dag! Jeg har hatt det fint, men jeg synes det er så spennende med den svenske julekalenderen at jeg blir utålmodig. Morgendagen kan ikke komme fort nok, samtidig som adventstida ikke kan gå sakte nok. Det er rart det der.

Fort eller sakte, morgendagen kommer. Da blir det et nytt innlegg her på bloggen og da håper jeg at vi ses igjen. Tusen takk for at du leser, det er så koselig!

Kommentarer