10. desember 2021

Det er fredag. Det dukket opp et minne på dataen. For ett år siden i dag, drakk jeg og Tore Kristian kakao med marshmallows. Jeg sa det høyt og Tore Kristian spurte om jeg ønsket meg reprise. Mm. Det ønsker jeg meg. Så får vi se hva som skjer.

I morges fikk Tore Kristian dagens kalendertegning. Jeg har en japansk tegneserie, en manga, som jeg leste for noen år siden. Jeg har tenkt en del på den i det siste. Jeg har lyst til å lese den igjen. Jeg gjorde et tappert forsøk på å tegne hovedkarakteren Clare, men det kunne ha gått bedre. Tore Kristian likte tegningen likevel. Tegneserien heter Claymore og handler litt om hevn, om monstre, om vennskap og allianser og om å stå sammen og å finne sin egen styrke, kanskje.

Nå har jeg gått tom for tegninger igjen, så om Tore Kristian skal få noe på søndag, så må jeg tegne litt i morgen. Men hva, men hva...

Jeg fikk julegave på jobben i dag, fra fagforeningen min. Det var veldig hyggelig og det var en veldig fin gave.
Jeg gleder meg til å drikke eplemost til frokost, sammen med noe godt å spise. Hva er din favorittfrokost?

Ellers har jeg vært superheldig og fått masse garn og andre saker fra min venn og nabo som rydder. Og jeg har fått en gave i posten fra min brevvenn i Japan. Jeg må nesten vente til nærmere jul før jeg ser hva det er. 

For et par dager siden, en tidlig morgen, så dultet jeg borti brillene mine samtidig som jeg prøvde å slå av alarmen. Det fikk jeg ikke med meg for jeg var så trøtt. Da jeg endelig kviknet litt til så fant jeg ikke brillene mine noe sted. Tore Kristian sa at han hørte at de falt. Men gulvet var tomt og jeg sjekket mellom nattbordet og sengen i tilfelle de var der. Jeg var som sagt trøtt og så ikke så mye uten briller. På do måtte jeg også. Jeg ga opp letingen, sto opp og fant de andre brillene mine i stedet. På kvelden fikk Tore Kristian øye på brillene mine da han la seg.

Nattbordet mitt er et hjørnebord fra Ikea med hyller, og brillene hadde havnet mellom hylla og veggen. Der hadde jeg ikke sett. Det så ut som om de hadde det bra, så der ligger de ennå. Jeg har to par briller som jeg kan skifte mellom, men jeg har brukt det samme paret i nesten hele år. Nå var det ganske gøy å skifte.


Jeg har vært litt brunaktig og flagrete i dag. Det var også gøy, for som nevnt i et tidligere innlegg så er jeg litt hekta på brunt for tiden. Jeg hadde på meg en brunblomstrete overdel med en beige cardigan til. Det passet fint til det mørkeblonde håret mitt. I tillegg ble det et oransje skjørt og mørkegrønne strømpebukser. Fine fargekombinasjoner.

Dagens fugl har også en veldig fin fargekombinasjon. De er aldeles nydelige. Det er bittelitt oransje (kanskje mest hannen, men jeg vet ikke), noe mørkebrunt, noe lysere brunt, noe litt beige kanskje. Litt svart. De har et veldig kraftig nebb. Jeg har sett dem flere ganger i høst, og sist på tirsdag da jeg hadde hjemmekontor. Da så jeg flere stykker.

Dagens tegning er av en kjernebiter.
På tirsdagen var jeg heldig, for da så jeg dem mye bedre enn ellers. Det hender de sitter høyt oppe i trærne utenfor her hos meg, og de blir litt langt unna og litt mørke i kikkerten. På tirsdag så jeg fargene så godt og jeg er sikker på at jeg kunne ha sett på dem i timevis.

Jeg prøvde å se meg litt rundt for å finne ut om jeg har mye brun pynt, og det har jo blitt litt.


En del av julepynten er brunt fordi de er laget av tre. Men så har jeg noen gamle duker som jeg har kjøpt på bruktbutikken, på Godset, som ligger ved togstasjonen i Vestby. Dukene er brune og fine. Jeg liker dem kjempegodt. Jeg tror ikke jeg har sett så mange nye brune juleduker, så det er nok en stund siden det var på moten. Det må gjerne komme tilbake. Ellers har jeg et fint nissepar som henger på treet. Jeg kjøpte dem fordi de lignet bittelitt på oss. Litt brune og fargenøytrale, smårunde og juleglade.

Nå har jeg ikke sagt fra til Tore Kristian at jeg er nesten ferdig med å skrive, så det lukter ikke kakao her riktig ennå. Men jeg lever i håpet. At det blir kakao og julekalender før vi går og legger oss.

Jeg håper du har hatt en fin dag! Nå blir det helg og et par dager fri fra jobb, i hvert fall for min del. I morgen skal jeg på et lite arrangement, men mer om det i morgen. Jeg ønsker deg en trivelig helg og så ses vi snart igjen!

Kommentarer