8. desember 2021

 God kveld! I dag har jeg lært noe nytt. Men først tar vi en titt på dagens kalendertegning. Det var Tore Kristian sin tur til å åpne kalenderen, og der fant han en tegning av Allram Eest og Tjet, som vi kjenner fra den svenske julekalenderen fra 2004, Allrams Höjdarpaket. Vi så den mye senere enn 2004 da, men jeg husker ikke når. Allram har gulltenner og er egentlig ikke så grei, men vi tror at det finnes noe godt i ham, at han ikke bare tenker på seg selv. I serien presenterte Allram dagens episode av serien Höjdarna, eller Gjengen på taket som den heter på norsk. Vi elsker Gjengen på taket, og vi ble glade i både Allram og Tjet også.

Så over til det jeg har lært i dag. For et par år siden, i 2019, så ga jeg Espen et juletreornament i julegave. For moro skyld. Som dere kan se på bildet, så forestiller ornamentet pølse i brød. Kan det være at det er ulovlig julepynt?

NRK skriver at julepynt som ligner på mat har blitt trukket fra markedet, fordi det er ulovlig. Loven som brytes heter forskrift om farlige næringsmiddelimitasjoner. Så hvis noe ligner for mye på ekte mat, sånn at barn og andre prøver å spise det, så er det farlig og dermed ulovlig. Men hvor mye kan det ligne på ekte mat? Slipper jeg unna med julegaven fra 2019, eller bør lillebror Espen kvitte seg med den med det samme? Uansett, jeg har lært noe nytt. Jeg har heldigvis ikke gått for mat-tema på juletreet i år. Og jeg har ikke ørepynt som ligner på drops, for det er vel kanskje også ulovlig da? Når jeg tenker meg om, hvis vi henger ekte drops i ørene og ekte kjeks på treet, da er jo alt i orden. Kunne du tenke deg et tre pyntet med pepperkaker og girlandere av popcorn? Kanskje noen sirupsnipper også, for å gjøre det litt mer elegant?

Dagens fugl er en smart fugl som liker å gjemme mat. Den kan til og med late som om den gjemmer mat. Det er en luring. Kanskje den lureste.

Jeg synes kråka er en fin fugl. Den er morsom å følge med på. Den er ikke så snill alltid. Å, som den elsker å plage måker.

Jeg hørte en kråke utenfor leiligheten en dag. Den hadde funnet seg en kopp. Den kom flyvende med koppen og satte seg ned og kraet. Kra kra, sa den, se hva jeg har. Og plutselig datt koppen ned. Ja ja, tenkte den kanskje da, det var gøy så lenge det varte.

Har du en morsom kråkehistorie på lur?

Visste du det om farlige næringsmiddelimitasjoner? 

Nå blir det litt svensk julekalender før tannpussen. Jeg håper dere har hatt en nydelig dag!
Vi ses i morgen.

Kommentarer