20. desember 2021

Det er 20. desember og en ny uke er i gang. Jeg kom akkurat på at jeg har glemt å ta vitaminene mine i dag! Typisk mandag. Men tegnekalenderen, den ble heldigvis ikke glemt. 

I dag fikk Tore Kristian en tegning av Onkel Skrue som ser på en krans laget av penger. Originalen er av Carl Barks. Det ble på en måte et passende motiv, for Tore Kristian har vært ute på juleshopping! Hadde han droppet shoppingen, så kunne han kanskje ha laget en pengekrans han også. Det tenkte han ikke på.

Jeg har vært ute og fartet. Jeg har kjørt buss gjennom Moss og sett på den fine julepynten igjen. Jeg så ingen stjertmeis denne gangen, men jeg så måker og silhuetter av ender. Antakelig stokkender. Da jeg kom hjem så tok jeg dette bildet av trærne jeg ser fra vinduet mitt, bare i en litt annen vinkel:

Før det ble helt mørkt så jeg en liten flokk med sidensvans, så de er her ennå.

Etter at jeg tok bildet over, så sjekket jeg posten. Der fant jeg en pakkelapp og to julekort. Hurra!

Det ene kortet hadde reist fra Canada, mens det andre kortet hadde en mye kortere reisevei. En veldig kort vei faktisk, men like koselig!


Jeg må bare vise dere den fine konvolutten som kortet fra Canada kom i. Jeg er så svak for blåaktige og grønnblåe farger. Men som du ser så var jeg det vi på dialekt kaller "herjin". Konvolutten skulle opp og jeg brukte fingrene og rå makt. Det ble ikke så fint. Noe som er bare tull, for jeg har jo en brevkniv!

Rettere sagt et brevsverd. Og ikke hvilket som helst sverd.


Det er en krympet kopi av sverdet til selveste Gandalv (trollmann kjent fra Hobbiten og Ringenes herre av Tolkien). Og det sverdet heter sikkert noe. Skal vi se. Jeg er så dårlig på navn. Jo, det heter Glamdring. Det skal jeg begynne å si. "Jeg har fått et brev, hvor er Glamdring!?" Det burde jeg ha sagt i dag. Sverdbladet er forresten ikke grønt som på bildet, det grønne er gjenskinn fra juletreet vårt. Tihi.

Dagens fugl er nydelig. Jeg har sett den ganske jevnlig i høst, men jeg kan ikke huske å sett den her før. Den er utrolig fin. Første gangen jeg så den her, så skjønte jeg ikke hva det var. Forrige gang jeg så en sånn fugl, så var det en hann i sommerdrakt. Den hadde svart hode og oransje bryst. Denne var også oransjeaktig på brystet, men helt annerledes på hodet. Den hadde to svarte linjer som gikk fra toppen av hodet og ned nakken. Ringer det noen bjeller?

Det ville det ikke ha gjort for meg for noen måneder siden. Dagens fugl er en bjørkefink. De er, som sagt, nydelige. Men de sitter ikke i ro når jeg prøver å ta bilder av dem.

På det klareste bildet sitter den med ryggen til. Jeg for forhåpentligvis flere sjanser til å ta fine bilder en annen gang. Det er gøy å ta bilder, men ofte er det morsommere å bare sitte og se på dem.

Det ble ikke så mye fuglekikking i dag, men i morgen er en ny dag og det er viktig å gi øynene en liten pause fra dataskjermen nå og da. Kremt.

Jeg ønsker deg en fantastisk uke og håper du har hatt en herlig og stressfri dag.

Vi ses i morgen!




Kommentarer