6. desember 2021

 Det er Finlands nasjonaldag i dag. Gratulerer så mye! Jeg skulle ønske jeg kunne skrive et innlegg om alt det typisk finske jeg har gjort i dag, men da hadde innlegget blitt kort. Jeg har ikke drukket kaffe en gang. Det sies at det bare er finnene som drikker mer kaffe enn nordmenn. Jo, jeg drakk en kopp kakao til frokost, og da brukte jeg en av våre mange Mummi-kopper. Vet ikke om det er typisk finsk å bruke Mummi-kopper til kakao, men Mummi kommer fra Finland. Julenissen også! Han har i hvert fall et fint hus der.

Jeg sover så lenge i helgene, så mandagene er alltid litt tunge. Det var Tore Kristian sin tur å åpne tegnekalenderen. Det første bildet ble forferdelig uklart, men det var vel omtrent så godt øynene mine funket akkurat da.Dragen på tegningen heter Zym, og er fra animasjonsserien Drageprinsen som ligger ute på Netflix. Jeg liker serien veldig godt. Zym er snill og glad og nysgjerrig. En fin dragevenn.

Jeg stakk en tur innom butikken på vei til jobb. Der hadde damen bak kassen på seg julete reinsdyrhorn. På jobb satt jeg for det meste på kontoret og så ikke så mange av de som var på huset. Utpå dagen kom en kollega i nissealvkjole med klingende bjeller før å spørre om noe. Selv hadde jeg på meg vintersmykket mitt, med en glitrende vott, snøball og snøkrystall. Tore Kristian hadde på seg julevottene som jeg ble ferdig med en gang på nyåret.

Vottedesigneren heter Jorid Linvik og hun bruker å arrangere kalenderstrikk på Facebook hvert år. I år hadde jeg ikke tid til å være med, men jeg var med i fjor og da var motivet juleroser.  På den ene tommelen står det T og på den andre K, for Tore Kristian. I dag ble de brukt for første gang. Bruker du å ha på deg noe julete i desember?

Dagens fugl flotter seg med en liten dæsj rødt året rundt, og rødt er som kjent julens farge.

I dag har jeg tegnet en flaggspett. Nå på vinteren så er det en flaggspetthann som bruker å ta turen innom materen på vinduet. Den er så fin.
Nå har jeg tegnet en fjerdedel av fuglene på lista mi allerede.

Dompap, blåmeis, gråsisik, kjøttmeis, gjerdesmett og flaggspett, en fin liten samling. Ingen av dem er nasjonalfugler så vidt jeg vet. Nasjonalfuglen i Finland er sangsvane. Fine fugler, men ikke på tegnelisten. Kanskje det blir en nasjonalfugl på bloggen i morgen?

Jeg ønsker dere en fortsatt fin kveld! Vi skal se den svenske kalenderserien og så blir det kanskje lest et kapittel eller to fra en Agatha Christie-bok før lyset slukkes.

Vi ses igjen i morgen.

Kommentarer