18. desember 2021

I dag lå jeg lenge. Jeg sover alltid litt lengre i helgene. Vanligvis bruker jeg å ha på alarm sånn rundt 8:30, så det ikke skal bli for sent. Men i det siste så har jeg kuttet ut alarmen og sover dermed til klokken 10! Først da begynner jeg å våkne av meg selv. Tore Kristian står opp først og så kommer jeg tuslende en stund etterpå.

Nå i desember er det jo ekstra stas å stå opp, for da kan vi åpne tegnekalenderen!

I dag var det Tore Kristian som fikk tegning, av to karakterer fra to forskjellige universer! Den onde Aku fra serien Samurai Jack, og Psyduck, vannpokemon med psykiske krefter (og konstant migrene). Er Psyduck en uinvitert gjest, eller har Aku begynt å trene Pokemon? Hmm...

Tore Kristian hører på Popquiz med Finn Bjelke på radioen hver lørdag fra 11 til 12. Det gjør ikke jeg så jeg bestemte meg for å prøve å gjøre litt hobby. Det er jo så lenge siden jeg har brodert! Så jeg fant fram julebroderiet jeg holder på med; det hemmelige broderiet der jeg har fått mønsteret på e-post del for del. Jeg har vært på del 4 av 10 i lange tider nå.


Jeg har ikke kikket, så jeg vet fortsatt ikke hvordan det skal bli til slutt. Nissen var del 3. Nå holder jeg på med bakgrunn, de trelignende formene til venstre. Jeg har brodert til venstre for hjertet og det litt mørkere treet nedenfor. Det var ikke så lett, men det gikk greit. Kanskje jeg blir ferdig med del 4 før året er omme! Vi får se, det er så mye annet jeg har lyst til å gjøre også. Legge puslespill for eksempel!

I tillegg gjorde jeg ferdig votteparet som jeg viste fram her om dagen. Jeg hadde bare noen få tråder igjen. Nå er de festet og Tore Kristian har fått enda et par votter!


De ble litt for store for meg. Men jeg synes de ble veldig fine og jeg ønsker meg sånne selv! Kanskje det skal være neste votteprosjekt.

Jeg kikket bittelitt på fugl i dag også, men ikke så lenge. Jeg så noen sidensvanser, men så så jeg ikke så mye mer. Jeg så tre fugler helt i toppen av et tre, og de var så mørke og utydelige og ikke så lett å se i det hele tatt. Tankene dro innom gulspurv og grønnfink. De er jo ikke så like, men det er ikke så lett å se alltid likevel.


Tore Kristian tok fram kamera og fikk bekreftet at de hadde litt gult på vingene sine. Han fikk til og med tatt bilde av det. Da var jeg ikke i tvil lenger. Dermed ble dette dagens fugl.


De er litt grå og litt gulgrønne, med rosa nebb og rosa bein. Og så har de et gult område på vingene sine, som blir en gul strek langs siden når de sitter med vingene samlet. Gulspurven og grønnfinken har veldig forskjellige nebb. Grønnfinkens nebb er kraftig, noe som er vanlig for finkefugler. Dagens fugl er altså grønnfinken.

De er veldig fine. Jeg tror jeg sier det samme om hver eneste fugl, men det er sant hver eneste gang.

Ett år var det to grønnfinker som brukte fuglemateren min. Det var morsomt. De har ikke gjort det siden, men siden den gang har jeg fått kikkert så jeg ser dem ganske godt likevel når de dukker opp. Jeg kan ikke se materen til naboen min, men jeg antar at de henter seg litt mat der. Ellers er det veldig god utsikt fra de store trærne ved åkeren.

Da har jeg plutselig tegnet seks nye fugler og det er bare seks fugler igjen til julaften!


Har du sett noen av dine favoritter så langt? Er det noen du savner?

Nå kom Tore Kristian hjem fra butikken. Vi skal lage middag, se på julekalender og litt senere blir det julefilm og lørdagsgodter. Det er fristende å se de gamle, gode julefilmene vi har sett mange ganger før, men det er jo gøy å oppdage nye perler også! Jeg tror kanskje ikke kveldens film blir en ny perle. Men hvem vet. Jeg er litt redd jeg synes den er skummel og ekkel. Det er tross alt zombier i den, og jeg liker veldig få zombiefilmer. Og hvis den ikke er skummel og ekkel så er den kanskje dum og teit. Eller kanskje den er teit og morsom? Det vet vi ikke før vi har sett den. Filmen heter Anna and the Apocalypse og beskrives som en zombie-julemusikal. Har du sett den?

Jeg ønsker deg en kjempekoselig lørdagskveld og håper du og dine har det fint.

Vi ses igjen i morgen!

Kommentarer