21. desember 2021

God solsnu! I dag hadde vi seks timer med dagslys på mine trakter, noe som er mye mer enn hva enkelte andre har. Likevel, mye eller lite, jeg gleder meg til at dagene blir gradvis lysere igjen.

Jeg hengte opp vintersolverv-ornamentet vårt på en synlig plass for å markere dagen ordentlig. Der henger det fint.

Det er så rart at det bare er noen få dager igjen til julaften. I dag fikk jeg min nest siste julekalendertegning.


Tore Kristian har også tegnet fra den kinesiske tegnefilmserien Scissor Seven! Jeg liker den serien så godt, og det hadde ikke gjort noe om alle tegningene kom derfra. Men det er ekstra gøy med mange forskjellige inspirasjonskilder da. Nå er det tre tegninger igjen. Så spennende!

Ellers har jeg hatt en ganske vanlig tirsdag. Jeg skulle på trening, men tar det i morgen i stedet. Det er veldig vanlig. Jeg skulle rydde og pakke inn gaver, men det blir også i morgen. Det er helt normalt. Jeg har vært på jobb her hjemme, fått julegave fra arbeidsplassen levert på døren og Tore Kristian har pakket inn gaver til meg! Jeg har sett bittelitt på fuglelivet utenfor. Jeg så mellom 80 og 100 sidensvans sitte i trærne. Det finnes telletriks og de må jeg lære meg. Nå prøvde jeg å telle fem og fem.


Plutselig fløy noen, og så kom de tilbake igjen. Det var hele tiden litt trafikk i luften. 

Siden det var så mange, så tok jeg meg en skjermpause og fulgte litt med. I det ene sekundet var de der og i neste var de borte. Jeg så ikke en gang at de fløy. Jeg tror jeg blunket. De var plutselig vekk. I stedet så jeg en annen fugl som landet på en grein litt lenger ned.


Det er ikke så lett å se hva det er, så jeg la ut bildet på Facebook-gruppa ID og fugl og har fått flere svar. Alle sier spurvehauk. Siden jeg har sett spurvehauk her før, så er det mest sannsynlig det. Jeg blir så imponert over hva folk kan! Jeg ser ikke forskjell på havørn og kongeørn, musvåk og spurvehauk og så sitter det folk der ute som ikke bare ser hva de er, men hvor gamle de er også, basert på fjærdrakten. 

Jeg regner med at spurvehauken er vant til at alle drar sin vei når den kommer. I dag har jeg tegnet en fugl som ikke liker å dele området sitt med andre av samme art, med mindre det er en partner i hekketida. Jeg ser som regel bare en her i området. Jeg håper det har gått bra med den i den frostperioden vi hadde nå. Den tar en sjanse når den velger å overvintre. Mange reiser sørover. Men om det går bra i løpet av vinteren, så er det bare å velge og vrake blant de beste hekkeplassene før konkurrentene kommer fra sør. Det er ikke dumt det. Ellers er dette en fugl som pynter opp mange julekort og juleservietter. Om våren synger den så fint og vakkert! Har du hørt den synge?


Dagens fugl er rødstrupe! Den er veldig fin! Og den tar seg godt ut på alle juleproduktene også. Jeg tror kanskje det er litt i England som det vi opplever med dompapen her hjemme. Vi ser den ikke så ofte på sommeren, så det blir en vinterfugl. I England er det færre rødstruper om sommeren for mange reiser nordover. Når vinteren kommer så dukker de opp igjen med sine rødoransje bryst og lager julestemning.


Det er som sagt en rødstrupe her i området som jeg har brukt å se med jevne mellomrom, men det var dårlig med bildebevis. Bildet til høyre er det eneste jeg fant. Katja tok et kjempefint bilde av en rødstrupe i vår, så jeg bestemte meg for å dele det også. Det er da bildet til venstre.

Jeg åpnet den julegaven jeg fikk fra jobben forresten. Den var kjempefin!

Og ja! Det må jeg bare dele. Jeg følger Nasjonalmuseet på Facebook, og i dag fant jeg ut at de har en nettutstilling som de kaller for "Lys i mørket". Hvis du liker tegninger og malerier av ekstra høy kvalitet, med vintertema attpåtil, så sjekk ut denne lenken: "Lys i mørket".

(Psst. Gaven var en turkniv).

Som vanlig håper jeg at du har hatt en hyggelig dag. Jeg gleder meg til å treffe deg igjen i morgen.

Kommentarer