11. desember 2021

Gjett hva jeg fikk servert rett før leggetid i går? Det stemmer! En kopp deilig kakao med marshmallows! 

Det ble forresten litt mer kakao til lunsj i dag. Kakao og brødskive med brunost. Nam!

I går skrev jeg litt om fargen brun igjen, og jeg ble så glad da jeg leste kommentarene jeg fikk. Min onkel passer på å spise brunost og brunsaus på alt i hele julen, for å heve stemningen, og min kjære mamma hadde på seg brun genser i går. Men i dag er en ny dag, og dagens farge er blå (som i de rette nyansene passer veldig fint sammen med brunt).

Det var min tur til å åpne tegnekalenderen i dag, og der fant jeg Yondu fra Marvel's Guardians of the Galaxy. Jeg har foreløpig bare sett filmene og ikke lest tegneserien, men jeg liker Yondu. Han er en snill skurk. Dessuten er han veldig flink til å plystre og hudfargen hans er blå.


Jeg gleder meg til neste tegning allerede! Men først er det Tore Kristian sin tur. I morgen.

Tidligere i dag så var jeg på Vestby storsenter, men ikke for å shoppe. Jeg skulle på et arrangement på biblioteket. Vestby bibliotek har fått midlertidige lokaler på senteret mens det blir bygget kulturhus i sentrum, og i dag var første gangen jeg var innom biblioteket etter flyttingen. 


Det er bare en liten del av samlingen som står framme, men det er mulig å bestille bøker. Jeg ble selvsagt litt ekstra interessert i utstillingene med julebøker. 

Arrangementet var bra. Ekstra bra fordi jeg kjenner forfatteren. Min gode venninne og kollega Priyanka har gitt ut bok og hun holdt en kjempefin presentasjon for oss som var tilstede. Hun fortalte litt om livet sitt og reisen hun har vært på, om motivasjon og selvfølgelig om boken hun har gitt ut.


Det er hennes først bokutgivelse. Et hav av ønsker er en diktsamling med koselige og motiverende dikt, illustrert med malerier og fotografier. Jeg synes Priyanka er kjempeflink og kjempetøff! Boken er gitt ut av Lyrikkforlaget og det har vært så mye jobb og mye å lære. Dere kan lese mer om Priyanka og boken hennes her.

Det er så inspirerende å følge andres kreative reise. Det gir meg lyst til å være mer kreativ selv.

Etter at jeg kom hjem fra biblioteket, tegnet jeg en ny fugl. Noen fugler har jeg tegnet før. Jeg har hatt et lignende prosjekt tidligere der jeg tegnet fugler jeg hadde sett. Det er litt det samme jeg gjør nå, bare at denne gangen er det bare fugler det også er mulig å se om vinteren. Dagens fugl har en veldig fin blåaktig farge og bandittmaske. Det er den eneste fuglen vi har i Norge som kan gå nedover en trestamme med hodet først. Den er også en vanlig gjest på fuglebrettet. Vet du hva det er?


Det er en spettmeis! Og på samme måte som pilfink ikke er en fink, så er ikke spettmeisen en meis. Den er sin helt egen greie. Det finnes flere forskjellige typer spettmeiser, men vi har bare en i Norge. 


Spettmeisen har det veldig travelt. Den samler og gjemmer mat for vinteren, men husker ikke hvor den gjemmer maten. Jeg går ut fra at jo mer den gjemmer, jo større sjanse er det for at den snubler over et hemmelig matlager. Er den ikke fin? Fargen er litt gråblå kanskje, avhengig av lyset.

Nå skal jeg og Tore Kristian sette fram litt lørdagsgodter og finne oss en julefilm. Men det er en ting til jeg har lyst til å vise dere. Jeg kunne jo ikke gå innom et bibliotek uten å låne en bok!


Jeg gleder meg veldig til å lese den! Som det står på baksiden, så handler boken om en gutt som heter Rune. Om natten blir han superhelten Brune. "Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut." Jeg har ikke lest noe av forfatteren, Håkon Øvreås, før, men han debuterte visst også med en diktsamling, akkurat som Priyanka. Det har kommet to barnebøker etter denne og om Brune faller i smak, så kommer jeg sikkert til å sjekke ut neste bok også. Boken er illustrert av Øyvind Torseter og han synes jeg er veldig flink. Jeg har lest flere av bøkene hans og elsker illustrasjonene han lager.

Etter at jeg ble voksen og etter at mobiltelefonene ble så smarte, så har jeg brukt bibliotekene mye mindre enn jeg gjorde i barndommen og ungdomstiden. Jeg synes det er viktig at vi bruker dem. Så om du har lyst til å lese noe i desember så anbefaler jeg ditt lokale bibliotek. De har det meste!

Jeg håper du har hatt en strålende og fargerik lørdag!

Vi ses igjen i morgen.

Kommentarer