7. desember 2021

 Jeg har sett så mange fugler i dag! Det er både fordelen og ulempen med hjemmekontor. Fordelen er at jeg blir glad av å se på fugler, ulempen er at jeg må jobbe. Mesteparten av dagen har jeg vært med på webinar, arrangert av Norsk arkivråd. Det var mye interessant arkivprat. I pausene sto jeg i vinduet med kikkerten.

Før jeg viser alle de uklare fuglebildene jeg har tatt i dag, så må jeg vise fram den fine tegningen jeg fikk i tegnekalenderen!


Tore Kristian har tegnet en nydelig tegning av Mummipappa, Mummitrollet, Snusmumrikken og et dyr som ligner på Sniff. Mon tro hvem gaven er til!

Så var det alle fuglebildene! Jeg tror jeg så rundt 15 fuglesorter til sammen. Det synes jeg er veldig bra. Noen kommer fordi de liker naboens foringsstasjon. Andre fordi det er litt rognebær i nærheten. Kanskje noen bare synes det er god utsikt? Det var litt mørkt og overskyet i dag, men jeg skal ikke komme med unnskyldninger på bildekvaliteten. Det ble mange uklare bilder, og disse er de klareste.


Her ser vi stillits, pilfink, spettmeis og gulspurv. Gulspurven forsvant like fort som den kom så det var litt tilfeldig at det ble tatt bilde av den i det hele tatt.


Rødstrupen så jeg også bare så vidt før den ble borte. Grønnfinkene også. Jeg så to stykker. Bjørkefinkene var i området en god stund. I fjor så jeg ikke bjørkefink i det hele tatt så det er gøy at de henger rundt i området i år. Svarttrost har jeg ikke sett på lenge, men i dag var den der!


Her ser vi stær, kjernebiter, gråtrost og blåmeis. Det var en stor flokk med gråtrost i trærne. De var der stort sett hele dagen. Det var kanskje rundt 30 stykker. Plutselig var de rundt 40, men da jeg så litt nærmere etter med kikkerten, så viste deg seg at de ekstra fuglene som dukket opp var stær. Det var gøy. De er jo så fine i vinterdraktene sine.

I tillegg så jeg flaggspett, kjøttmeis, skjære og det som er dagens fugl. Og nasjonalfugl! I Luxembourg! Det er den minste fuglen vi har i Norge. Jeg så den på avstand med kikkerten, travel på leting etter mat. Jeg tror jeg har sett den før, men det er første gangen jeg har sett den sånn at jeg er helt sikker.


Dagens fugl er selveste fuglekongen! Bildet er det Katja som har tatt. Det gjorde hun da vi gikk tur første søndag i advent. Jeg så den ikke, jeg var opptatt med å fryse. Det var først da vi kom hjem og så på bildene at vi skjønte hva hun hadde sett. Så ergerlig! Og samtidig så bra, for da var det jo en sjans for at den ville dukke opp igjen! 


Jeg tok en sjans da jeg skrev opp en fugl på tegnelisten jeg ikke var sikker på om jeg hadde sett, og jeg er så glad for at jeg så den i dag! 

I skrivende stund er jeg på vei til konsert. Kvelden avsluttes med konsert på John Dee med Blow og venner som spiller musikken til Tom Waits. I dag fyller Tom Waits 72 år!

Dette bildet er fra forrige bursdagsfeiring i 2019. Dette blir koselig!

Håper alle har en fin dag og så ses vi igjen i morgen!

Kommentarer