1. desember 2021

Hei! Tusen takk for alle likertrykk og kommentarer på forrige blogginnlegg! Jeg ble så glad! Og nå er dagen her. 1. desember. Da jeg våknet i morges så følte jeg meg slettes ikke klar for kos og hygge. Alt jeg ville var å sove mer. På vei ut døra så jeg ravnen, vår nyeste bamsevenn, liggende med vingene utslått i garnkurven og jeg tenkte at akkurat sånn føler jeg meg nå.

Etterpå tenkte jeg på hvor ubehagelig det må være å ligge oppå en masse klumpete garn. Og så var alt greit igjen. Greit og kaldt. Det er vinter!

Natt til i går så snødde det. 

Det er ikke mange centimetrene, men det pynter opp. 

I skrivende stund er det minus 7 grader ute. Av en eller annen grunn så har jeg ikke tatt på meg ullsokker etter at jeg kom hjem og jeg fryser på føttene. Er ikke det tullete? Jeg går og tar på ullsokker med en gang.

Sånn! Da er de på. Røde ullsokker som mormor har strikket. Beste sort.

Tilbake til kos og hygge. Noe av det beste med 1. desember er å endelig åpne adventskalenderen og å se julekalender på TV. Synes jeg. I år som i fjor har jeg og Tore Kristian tegnet bidrag til vår felles adventskalender. Det vil si, vi har tegnet nok til de fem første dagene i desember. Men det ordner vi! I tillegg har vi en sjokoladekalender fra Fazer og en tekalender. Siden Tore Kristian har tegnet tre tegninger og jeg bare to, så fikk jeg æren av å få den første tegningen.

Og hvis jeg følte meg litt som en henslengt ravn i en garnkurv i morges, så føler jeg meg kanskje litt mer som Lille My akkurat nå, sånn som hun er på tegningen, smilende og fornøyd. 

Ikke nok med at jeg fikk dagens tegning, jeg var også den første som fikk kalenderpakke på jobb!

Gaven var så tung! Inni var det et lys med mild lukt. Cozy Christmas. Jeg elsker at adventsgavene har juletema, så det var helt perfekt. 

Har du adventskalender? Har du planer om å se julekalender på TV? Til middagen så vi første episode av NRK sin nye serie, Kristiania magiske tivoli theater. Jeg ble så overrasket over at de viser en ny serie i år igjen. Gledelig overrasket. Jeg likte første episode og er spent på resten. I tillegg skal vi se den svenske julekalenderen som heter En hederlig jul med Knyckertz og så gleder jeg meg veldig til et gjensyn med Vazelina hjulkalender på TV2 Zebra. Dette blir veldig bra.

På søndag skrev jeg at jeg skal gi meg selv en tegneutfordring i desember. Jeg har en liste med 24 fine fugler. Den ene ble nevnt i kommentarfeltet på Facebook og da bestemte jeg meg for at vi starter rett på med det som for mange er selveste julefuglen. Dompapen.

Noen er heldige og ser dompap året rundt, mens for andre er dompapen en kjær vintergjest. Også er jo den sangen til Alf Prøysen så koselig, den som heter Du og jeg og dompapen! Jeg så dem sist på søndag, en flokk på rundt 7 stykker som spiste rognebær. De er jo så fine. Hannen er veldig pen med den nydelige rødfargen, men hunnen er også vakker med sine duse forsiktige fargetoner. Derfor valgte jeg å tegne hunnfugler i dag. Det ble ikke siste gang. De er en ordentlig utfordring, og jeg har lyst til å få det til.

Og helt til slutt et bilde jeg tok 1. desember i fjor, fra det skitne kjøkkenvinduet.


Jeg håper dere har hatt en fin dag! Jeg tror jeg skal rekke å se litt mer julekalender før jeg legger meg. 

"Meeen NÅ kommer du og jeg og dompapen, heisann og hoppsann og trallala."

I morgen er en ny dag med juleglede, blogg og fargeblyanter og jeg håper vi ses igjen da.


Kommentarer