12. desember 2021

 Nå har vi kommet halvveis til julaften! 

Det er 12. desember og i dag var det Tore Kristian som fikk tegning. Denne gangen er motivet hentet fra serien Over the Garden Wall som er en veldig søt og morsom serie om to gutter som går seg vill og opplever mystiske ting i skogen mens de prøver å finne veien hjem.

Har du hatt en fin søndag? Jeg har hatt en avslappende søndag hjemme. Jeg har prøvd å ordne ferdig litt julepost.

Et av julebrevene har jeg skrevet på litt nå og da i nesten to uker. Et annet brev skrev jeg ferdig i november, men jeg var ikke ferdig med gaven som skulle legges ved. Jeg har en del brevvenner, og det er i hovedsak de som får julekort og julebrev i år. Jeg tenker alltid at i år skal jeg sende til alle jeg kjenner, men så flyr tiden fra meg. Det er veldig koselig med brev og brevvenner. Så langt i år har jeg fått to julebrev selv.

Gaven jeg ikke var ferdig med sto også på dagens plan. Det er et par votter. De har vært ferdig strikket en god stund, men jeg har ikke hatt lyst til å sy inn tråder. Det hadde jeg ikke lyst til i dag heller.
Men jeg gjorde det, og nå er de ferdige og pakket inn, klar til å sendes med posten i morgen! Hurra! Jeg har ett vottepar til med løse tråder. Og to par votter som jeg skal sy fast sløyfer i. Når det er ordnet så kan jeg sette i gang med neste vottepar. Det blir bra.

Fuglen på vottene forestiller en blåskrike, en fugl vi ikke har i Norge. Dagens tegning er som vanlig en fugl vi kan se i Norge om vinteren. Den er kjent for sin vakre vårsang og er et kjært vårtegn for mange. Den voksne hannen er svart med guloransje nebb. Hunnen er mørkebrun. 

Vi har ikke så mange helt svarte fugler, så svarttrosten er ganske lett å kjenne igjen. Mange reiser til litt varmere strøk når høsten kommer, men noen blir igjen og tar sjansen på norsk vinter. De kommer gjerne til foringsplasser og spiser det som faller på bakken.
Vi har faktisk seks typer trost i Norge. To av dem har jeg foreløpig ikke sett og det er duetrost og ringtrost.

For et par timer siden tente vi tre lys på adventsstaken. 
Tre lys for lengsel, håp og glede. 

Jeg håper du har hatt en fin søndag og at du har kost deg masse.

Jeg er superfornøyd med å ha fått ferdig et par votter og med å ha tegnet fugler 12 dager på rad. Her er en reprise av de siste seks.

I morgen er det Lucia! Skal du spise lussekatter?

Nå blir det kveldsmat og svensk julekalender før tannpussen. Jeg ønsker deg en flott uke og så ses vi igjen i morgen!

Kommentarer